Matematik

Rente og opsparing

21. januar kl. 21:33 af ellewoods - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er i gang med et forløb der handler om rente og opsparing.

Opgaven jeg har fået lyder:

Anna får mulighed for at bruge af sin børneopsparing på 40.000 kr. Hun beslutter at bruge 10% af den pr. år. Hvor lang tid går der før børneopsparingen er kommet under 7500 kr.?

Jeg har ændret på tallene så jeg ikke får facit, vil nemlig gerne lære hvordan jeg skal løse opgaven og hvilken formel jeg skal gøre brug af?. Skal det forresten forstås som at hun bruger 10% af 40.000 (4.000 kr) hvert år, eller at hun bruger 10% af det beløb der kommer til at stå på opsparingen hvert år?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar kl. 22:33 af peter lind

Af teksten fremgår det ikke om det er 10% af beløbet pr år eller det er 10% af indestående. Bliver der ikke tildelt rente af de indestående.

Hvis du har haft om annuiteter skal du nok bruge det.

Du kan evt. bruge et regneark hvor du ændre indestående år for år

Jeg må desværre se den originale tekst, hvis jeg skal hjælpe dig videre


Svar #2
21. januar kl. 23:48 af ellewoods

#1

Af teksten fremgår det ikke om det er 10% af beløbet pr år eller det er 10% af indestående. Bliver der ikke tildelt rente af de indestående.

Hvis du har haft om annuiteter skal du nok bruge det.

Du kan evt. bruge et regneark hvor du ændre indestående år for år

Jeg må desværre se den originale tekst, hvis jeg skal hjælpe dig videre

Ja jeg har haft om annuiteter. Den originale tekst er: Anna får mulighed for at bruge af sin børneopsparing på 20.000 kr. Hun beslutter at bruge 10% af den pr. år. Hvor lang tid går der før børneopsparingen er kommet under 7500 kr.? Svaret skal angives i hele antal år.


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. januar kl. 01:11 af SuneChr

.SP 220120240110.PNG

Vedhæftet fil:SP 220120240110.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. januar kl. 17:01 af peter lind

Hvad med renter af børneopsparingen?

Jeg skal have hele teksten og i original. Hvis noget af teksten bliver omformuleret af dig er det en fortolking som muligvis ikke er rigtig


Svar #5
22. januar kl. 22:46 af ellewoods

#4

Hvad med renter af børneopsparingen?

Jeg skal have hele teksten og i original. Hvis noget af teksten bliver omformuleret af dig er det en fortolking som muligvis ikke er rigtig

Jeg har allerede angivet den originale tekst.


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. januar kl. 23:15 af SuneChr

Kan ikke udregnes, med mindre rentefoden er givet. Derfor eksemplerne # 3 hvor rentefoden 2 % p.a.
er et realistisk gæt.
Det må være klart, at B) vil tage længst tid, inden grænsen nås, da 10% af foregående saldo bliver
mindre og mindre. Opsparingen nedskrives ikke så hurtigt som den i A).


Svar #7
22. januar kl. 23:35 af ellewoods

#6

Kan ikke udregnes, med mindre rentefoden er givet. Derfor eksemplerne # 3 hvor rentefoden 2 % p.a.
er et realistisk gæt.
Det må være klart, at B) vil tage længst tid, inden grænsen nås, da 10% af foregående saldo bliver
mindre og mindre. Opsparingen nedskrives ikke så hurtigt som den i A).


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. januar kl. 23:51 af SuneChr

Den er jeg med på. Men får man ikke renter på opsparingen, så længe pengene står i banken?
Formlen # 7 vedhæftet er den simple
        20000·0,9n = 7500
men er uden rentetilskrivninger.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. januar kl. 01:28 af SuneChr

Opgaven har angiveligt ikke med renter at gøre, som overskriften lader forstå.
Her har vi så, på hjemmefronten, 20000 kr liggende i en cigarkasse, hvor pengene
jo ikke kan trække renter.
SP 230120240124.PNG
 

Vedhæftet fil:SP 230120240124.PNG

Skriv et svar til: Rente og opsparing

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.