Fysik

Har brug for hjælp til denne opgave.

01. april kl. 15:09 af Studernede11 - Niveau: Universitet/Videregående


En tråds resistans (R) er blevet bestemt løbende, mens tråden er blevet opvarmet. Resultatet ses herunder i tabellen, hvor temperaturen er symboliseret med t.

t (°C)

11,2

13,5

18,2

24,7

29,2

36,0

44,3

57,3

72,4

83,8

R (?)

4,69

4,72

4,80

4,91

4,97

5,06

5,19

5,41

5,67

5,86

a) Plot tallene ind i Excel i et koordinatsystem med temperaturen ud af x-aksen og resistansen op ad y-aksen.
b) Indsæt tendenslinjen og få indsat linjens ligning for tendenslinjen i plottet. Indsæt også R 2. I Excel skal du også få tendenslinjen ført tilbage på x-aksen, så den skærer y-aksen.
c) Aflæs den forventede resistans ved 0°C (Ro), hvor den rette linje skærer y-aksen.
d) Hvad er temperaturkoefficienten for tråden og hvilket metal kunne tråden være fremstillet af ? 
 

Jeg regner kun i Excel. Det sådan vi skal lære det??


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april kl. 17:59 af ringstedLC

Regressionen giver en model på formen:

\begin{align*} y &= a\,x+y_0 \\ &= y_0+a\,x \\ &= y_0\cdot \biggl(1+\frac{a}{y_0}\,x\biggr) \\ &= y_0\cdot\bigl(1+{\color{Red} \alpha} \,x\bigr) \\ R(T) &= R_0\cdot\bigl(1+\alpha\,T\bigr) \end{align*}

Husk at få den rette enhed på α

NB. Du skal skrive hvad du har selv har lavet og stille konkrete spørgsmål.


Svar #2
01. april kl. 21:34 af Studernede11

Tak for svar. Jeg har lavet i Excel men er i tvivl om jeg har lavet den korrekt.
Har lavet et koordinat system med de tal der er opgivet for temperatur på x og ohm på Y.
Har den er lignær og har ligningen af det..
Jeg må tjekke efter hvad jeg fik som resultat,

Skriv et svar til: Har brug for hjælp til denne opgave.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.