Fysik

negativ acceleration til at beregne F_res?

04. april kl. 17:55 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har følgende opgave 

" Jeg skal beregne F-res efter at klodsen har faldet på jorden"

I denne forbindelse har jeg fudet en hældningskoefficent, hvilket er accelerationen. Denne værdi er negativ, da det er -2,64 m/s:

Skla jeg så bestemme det ved at skrive F_res = "masse af klods * "-2,64" eller skal det være F_res = masse af klods samt trækklod*2,64"?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april kl. 20:13 af peter lind

Det kommer an på hvad præcist du mener. Den kraft klodsen påvirker jorden med er nedadrettet og dermed negativ. Den kraft jorden påvirker klodsen med er opadrettet og dermed positiv. Det er også muligt at der er tale om den numeriske kraft


Svar #2
04. april kl. 20:25 af SkolleNørd

#1

Det kommer an på hvad præcist du mener. Den kraft klodsen påvirker jorden med er nedadrettet og dermed negativ. Den kraft jorden påvirker klodsen med er opadrettet og dermed positiv. Det er også muligt at der er tale om den numeriske kraft

Jeg har fået at vide, at jeg skal bruge Newtons 2. lov til at beregne F_res, og så er SPØRGSMÅLET: "ER DET KORREKT, AT JEG KAN SKRIVE -2,64 M/S NÅR JEG INDSÆTTER ACCELERATIONEN i formlen??

Vedhæfter lige et billede af forsøgopstilling/opgaven


Svar #3
04. april kl. 20:26 af SkolleNørd

.


Svar #4
04. april kl. 20:27 af SkolleNørd

#2
#1

Det kommer an på hvad præcist du mener. Den kraft klodsen påvirker jorden med er nedadrettet og dermed negativ. Den kraft jorden påvirker klodsen med er opadrettet og dermed positiv. Det er også muligt at der er tale om den numeriske kraft

Jeg har fået at vide, at jeg skal bruge Newtons 2. lov til at beregne F_res, og så er SPØRGSMÅLET: "ER DET KORREKT, AT JEG KAN SKRIVE -2,64 M/S NÅR JEG INDSÆTTER ACCELERATIONEN i formlen??

Vedhæfter lige et billede af forsøgopstilling/opgaven

Vedhæftet fil:B.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. april kl. 20:53 af peter lind

Brug en billedfil og hvis du ikke kan det en pdf fil


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. april kl. 21:15 af Martin2Holte

Jeg kan ikke se noget hældning på billedet.

Den resulterende kraft Fres er summen af alle kræfter der virker på klodsen:

1. Trækkraften (Ftræk): Den kraft, der anvendes for at trække klodsen. Den er 0 efter at loddet har ramt bunden

2. Friktionskraften (Ffriktion): Modstandskraften fra overfladen, der modsætter sig klodsens bevægelse. Den er større 0 så længe klodsen er i bevægelse, dvs lige efter at loddet har ramt bunden

3.. Tyngdekraften (Fg): Klodsens vægt, som virker nedad.

4. Normalkraften (Fnormal): Den kraft som holder klodsen på bordet, dvs tyngdekraften, bar i omvendt retning, opad

1) er 0, 3) + 4) giver 0, så der er kun friktionskraften tilbage (negativ acceleration i retningen af klodsens bevægelse)


Skriv et svar til: negativ acceleration til at beregne F_res?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.