Andre fag

Undervisningsbeskrivelsen = Pensum?

03. juni 2011 af Wolfgang9 (Slettet)

Kære alle,

håber det godt med eksamenslæsningen, og at i lærere får lavet nogle gode spørgsmål til os afgangselever ;)
Jeg er i gang med at læse op til danskeksamen. Og jeg kan se, at der er mange tekster, som vi havde i grundforløbet, som slet ikke indgår i undervisningsbeskrivelsen. Vil det betyde, at teksterne, som ikke er i undervisningsbeskrivelsen, ikke er "pensum"? Og dermed kan vores lærer ikke stille spørgsmål til dem til eksamen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2011 af EnellerandenSTX (Slettet)

Det vil jeg tro - normalvis opgiver lærerne ikke grundforløbet.


Svar #2
03. juni 2011 af Wolfgang9 (Slettet)

Jeg ved det desværre ikke. Der er vist kommet nogle nye lærerplaner, og det er derfor, jeg er meget i tvivl, om hun kan stille spørgsmål til de tekster, som ikke står under undervisningsbeskrivelsen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. juni 2011 af EnellerandenSTX (Slettet)

...Okay, men normalt kommer man op i det, der står i undervisningsplanen.

Men send da en mail til din lærer, hvis du er i tvivl.


Svar #4
03. juni 2011 af Wolfgang9 (Slettet)

Jeg tror ikke, hun ville svare med det samme. Hun har en del hold, hun skal have oppe. Og jeg ved, der er nogle lærere herinde, som måske kunne bekræfte eller afkræfte det her.


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. juni 2011 af ramme2 (Slettet)

I undervisningsbeskrivelsen står der ofte hvad der er kernestof og hvad der er supplerende stof. Det der er beskrevet som kernestof er helt sikkert pensum. Det der er beskrevet som supplerende stof er delvis pensum. Man bør priortere kernestoffet først i sin eksamenslæsning.


Brugbart svar (1)

Svar #6
04. juni 2011 af JJ-cool (Slettet)

I dansk er alt gennemgået stof, også  grundforløbe,t pensum - alt læst skal i princippet på studieplanen og er dermed pensum.
Har du læst noget, som ikke er med er det, kan det skyldes , at din  lærer har glemt at sætte det på. Er det ikke på undervisningsbeskrivelserne er det ikke pensum, og du bør ikke kunne eksamineres i det = formel fejl = klagemulighed


Svar #7
04. juni 2011 af Wolfgang9 (Slettet)

Tak, JJ-cool. That's all I wanted to know :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
04. juni 2011 af allan_sim

#7.

Vær dog opmærksom på at man i en del fag eksamineres i ukendt tekst - disse fremgår af gode grunde ikke i undervisningsbeskrivelsen. Som oftest er der så tale om paralleltekster, dvs. de kan kobles til emner I har arbejdet med i undervisningen.

Dette er vist også tilfældet i dansk, men det klare svar herpå findes i læreplanen for faget.


Svar #9
04. juni 2011 af Wolfgang9 (Slettet)

Det er rigtigt. Vi trækker jo ukendte tekster i dansk, men tekster som bør være muligt at perspektivere med de emner/tekster, som fremgår i undervisningsbeskrivelsen. Og dermed ikke de tekster, som hun har undladt i de forskellige forløb, right?


Brugbart svar (1)

Svar #10
04. juni 2011 af allan_sim

#9.

Som JJ-Cool skriver, så er undervisningsbeskrivelsen udgangspunktet for eksamen. Det er den, censor kender til, og det er udfra den, at han/hun godkender eksamensspørgsmålene. Så der skal kunne perspektiveres til de emner, der er beskrevet der - om det også skal være til specifikke tekster i dansk, må du spørge en dansk-sagkyndig om.


Skriv et svar til: Undervisningsbeskrivelsen = Pensum?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.