Andre fag

Skal jeg gå 1g om?

22. juni 2025 af Andersmanden - Niveau: C-niveau
Skal jeg gå 1g om????

Jeg er en 1g elev med et årskarakter snit på 4,5 men et eksamsnit på under 2,0
Jeg har fået en masse at vide for at kravene for oprykning er mindst 2,0 i årskarakter snit, og dit eksamsnit ikke som sådan kan påvirke din mulighed for ikke at rykke op i 2g.
Derudover har jeg kigget på min skoles regler for oprykning, og det nævnes der ikke noget med eksamsnit SKAL være over 2,0 før man kan fortsætte til 2g. Der står kun ens årskarakter skal være over 2,0 og ens fravær skal være tilpas, hvilket mit fravær også er.
Jeg har også hørt en der havde et eksamsnit på under 0 på min skole, men stadig gik videre til 2g, hvilket jeg ikke helt ved om jeg skal tro på.
Kigger skolen kun på årskarakteren eller også eksamen, og er det eksamsnittet der tæller, eller det snittet af årskarakter og eksam lagt sammen der skal være over 2,0. Er så forvirret!
Er der nogle der please kan svare, er rigtig nervøs for om jeg skal gå 1g om:(

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. juni 2025 af ringstedLC

#0 Skal jeg gå 1g om????

... , og dit eksamsnit ikke som sådan kan påvirke din mulighed for ikke at rykke op i 2g.
Derudover har jeg kigget på min skoles regler for oprykning, og det nævnes der ikke noget med eksamsnit SKAL være over 2,0 før man kan fortsætte til 2g. Der står kun ens årskarakter skal være over 2,0 og ..

Så med 4,5 har du da ingen grund til at være nervøs!

Jeg har også hørt en der havde et eksamsnit på under 0 på min skole, men stadig gik videre til 2g, hvilket jeg ikke helt ved om jeg skal tro på.

Dét kan vel godt være forekommet. Men han har måske været til en lidt alvorlig samtale om sin manglende indsats til eksamen.

Kigger skolen kun på årskarakteren eller også eksamen, og er det eksamsnittet der tæller, eller det snittet af årskarakter og eksam lagt sammen der skal være over 2,0. Er så forvirret!

Der regnes, i følge dét du selv har læst, kun med årskaraktererne. En af grundene er nok den, at de fag, der afsluttes efter kun ét år, ikke er dine "hovedfag" og derfor ikke skal have betydning for din forsættelse i 2. G.

Noget andet er så, at de eksamenskarakterer selvfølgelig tæller med på dit endelige eksamensbevis, hvor det samlede (eks.- og årskarakterer (for 3. G)) gennemsnit skal være 2,0 eller højere.

... om jeg skal gå 1g om:(

Dét kan jeg ikke se, hvorfor du skulle. Men du skal tænke over, hvorfor du har præsteret så dårligt. Der kommer flere afsluttende eksamener... , og de tæller jo allesammen.

Brugbart svar (1)

Svar #2
22. juni 2025 af bbvbb

Dit samlede gennemsnit skal være på 2 eller derover.

Brugbart svar (1)

Svar #3
22. juni 2025 af bbvbb

Jeg er helt enig med #1. Prøv at gøre dig nogle tanker om hvorfor du har sådan et lavt gennemsnit. Det ville jeg i hvert fald gøre hvis jeg var dig. Dernæst læs de karakternoter du har fået fra de forskellige lærere i de fag du har.

Skriv et svar til: Skal jeg gå 1g om?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.