Erhvervsret

Købeloven reperation af ur

17. september 2013 af zc0rpi0 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens

d. 23/08-2013 var jeg inde med mit ur hos min forhandler fordi at det led helt oppe ved selve uret var røget af igen (4. gang) hun fortæller mig de vil ringe inden for 1-2 uger (ingen fysisk aktivitet indblandet, en lille stift der holder det sammen bøjer bare og uret ryger af?) 
- Her blev der bare nævnt at de ville få nogen til at kigge på det da det ikke kan være rigtigt at det er 4. gang nu!

Uret er 2 år og 3 måneder gammelt nu og de 3. første gange jeg var inde med uret var i løbet af de 2 første år. 

d. 13/09-2013 ringer jeg og spørger efter mit ur og hun siger at det var da mærkeligt jeg ikke havde hørt fra dem eller dem der stod for reperationen men at hun ville ringe og rykke på dem den kommende mandag da det her opkald var om fredagen kl 16.

hun ringer så igen samme dag en halv time senere og fortæller mig at hun har fundet det i postkassen og at jeg kan hente det i denne her uge. 

Jeg var så idag inde d. 17/09-2013 og får afvide at det koster 315 og at de har udskiftet 3 led.

Da jeg fortæller dem at jeg ikke er blevet informeret omkring det her siger hun at dem som stod for reperationen skulle have ringet til mig (det har de ikke) og at de selv i butikken havde prøvet at ringe til mig torsdagen forinden (d. 12/09-2013) - Hvilket ikke kan passe da hun ringede fredag d. 13/09-2013 og sagde hun havde fundet det i postkassen. 

Hvorefter hun siger "Jeg kan da se at vi har snakket med dig ihvertfald i fredags!" 
Hvortil jeg så svare at det var mig selv der ringede den dag og at jeg i ingen af mine 2 samtaler jeg har haft med dem er blevet fortalt omkring at de ville reparere mit ur ellers dets omkostninger

- Kan de virkelig med den service og uden at fortælle mig omkring det samt hævde at de har fortalt mig om det kræve 315 kroner for de 3 udskiftede led.

Håber i kan komme med noget hjælp! selvom jeg formentlig kommer til at betale.. øv øv


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2013 af Erik Morsing (Slettet)

Det er da helt tydeligt, at de snyder dig. Du skal klage omgående til forbrugerklagenævnet, og så skal du skrive til indehaveren af forretningen (lad være med at ringe eller maile), at du nu kontakter DR Kontant samt aviserne.Det vil jeg gerne hjælpe dig med. Og endelig skal du udstille forretningen på Internettet som nogle dårlige forretningsfolk. Det kan gøres i forskellige fora.

Læs i øvrigt købelovens § 42, stk. 2 m.fl.

Nu skal du ikke opgive, hvis du gør præcis som jeg siger her, så skal du se dem få fingeren ud af rø.......


Svar #2
17. september 2013 af zc0rpi0 (Slettet)

ville vide hvorvidt de skal informere mig om omkostninger eller eventuelle omkostninger før at jeg står i butikken og får afvide at "det bliver 315... nå? har vi ikke ringet, hov" 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2013 af Erik Morsing (Slettet)

De skal reparere det på garantien (som er indenfor to år), medmindre du selv er skyld i defekten, men ellers hvem er firmaet? Så kan du jo skrive der her og sende linket til forretningen


Svar #4
17. september 2013 af zc0rpi0 (Slettet)

... det kommer da ingen ved hvem firmaet er... ønsker ikke at hænge dem ud, ønsker at vide hvilke rettigheder jeg har, og har jeg ikke i min tekst skrevet at uret er 2 år og 3 måneder gammelt... så dækker reklamationsretten det ikke (derudover dækker reklamationsretten slet ikke remmen og led på uret til at starte med)
- og den paragraf du henviser til i købeloven omhandler ikke min situation overhoved


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2013 af SuhrB (Slettet)

#4
 

... det kommer da ingen ved hvem firmaet er... ønsker ikke at hænge dem ud, ønsker at vide hvilke rettigheder jeg har, og har jeg ikke i min tekst skrevet at uret er 2 år og 3 måneder gammelt... så dækker reklamationsretten det ikke (derudover dækker reklamationsretten slet ikke remmen og led på uret til at starte med)
- og den paragraf du henviser til i købeloven omhandler ikke min situation overhoved

Hej zc0rpi0.

I tilfældet du beskriver ligger jeg til grund at det er samme fejl der er opstået flere gange.

På den baggrund, løber der en ny 2 års reklamationsfrist for hver gang sælger skal reparere fejlen. Såfremt der er tale om en reparation hvor sælger ikke udskifter nogen dele, løber reklamationsfristen på 5 år. 

Det er din bevisbyrde at løfte at det er den samme fejl. KBL § 42 er ikke relevant i denne sammenhæng for at besvare dit spørgsmål som jeg forstår som et reklamationsspørgsmål.

I fremtiden, lad vær med at stil juridiske spørgsmål herinde, men henvend dig til en retshjælp eller forbrugerstyrelsen (fsva. forbrugerklager) i stedet. Du risikere at få forkert rådgivning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. september 2014 af robinhoj87 (Slettet)

Her er et eksempel på nogle handelsbetingelser som kan forklare det i forbindelse med ure.

Tror i øvrigt det generelt hænger sådan sammen med fysiske produkter.

http://jm-denmark.com/handelsbetingelser/


Skriv et svar til: Købeloven reperation af ur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.