Erhvervsret

Erstatningsbetingelser

12. oktober 2022 af HansenDahl98 - Niveau: C-niveau

Erstatningsbetingelser 5A:

Lille Lise er med sin mormor i et stormagasin. De leder efter en fødselsdagsgave til Lises mor i afdelingen med vaser og glasting. Lise ser en spændende porcelænsfigur. Hun løber hurtigt hen til den, men desværre rammer hun på vejen et bord, så lysestagerne, der står på bordet, vælter og går i stykker.

Senere får Lise øje på den rullende trappe og løber derhen. Hun elsker at gå op og ned ad den, mens den kører. Mormoderen siger ingenting men følger langsomt efter lille Lise, der løber rask af sted. Men lille Lise glider på øverste trin, der er glat, og hun falder og brækker sin lille arm. 

Ved anvendelse af juridisk metode skal du udarbejde et begrundet løsningsforslag.

Mit svar:

Da Lille Lise godt ved at hun og sin mor er i afdelingen med glasting og vaser, betyder det at efter Lille lise, som løber forbi og vælter lysestagerne, har hun handlet groft uagtsomt. Det har hun fordi hun tilsyneladende vis godt vidste at når man sådan et sted må man ikke løbe og man skal være forsigtig.. Jeg vil sige her, at hvis man sammenligner med bonus pater familias (den fornuftige person), så havde det ikke været sket. Skadevolderen er lille Lise, og skadelidte er stormagasinet (butikken). 

Senere får vi at vide at hun løber hen til en rulletrappe som hun godt kan lide at gå op og ned.. hun vælter og brækker armen. Og hovedreglen er jo, at forældre ikke hæfter for barnets erstatningspligt... Voksne har tilsynspligt og opsynspligt med et barn. Det betyder, at hvis manglende opsyn med barnet medfører en skade på barnet, kan barnet kræve erstatning.. I dette tilfælde har mormoderen ingen overblik og hun aner intet indtil hun er nået hen til Lille Lise.. Hun skulle være mere opmærksom..

Nu vil jeg bare høre om hvad jeg kan lave om i min juridisk metode (kun erstatningsbetingelser + fagbegreber).. En sød sjæl der vil hjælpe? Tusind tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2022 af Justitia

Der er mange mangler i dit løsningsforslag, hvor du i øvrigt ikke gør brug af den juridiske metode.

Jus -> faktum -> subsumption eller faktum -> jus -> subsumption.

Den første del af din besvarelse er mangelfuld, fordi du ikke nævner, hvad betingelserne for erstatning er. Hvorfor er lille Lises adfærd ligefrem groft uagtsomt, hvorfor ikke bare uagtsomt? Hvad med forældrenes hæftelsesansvar? Man bruger ikke begrebet bonus pater mere ift. uagtsomhedsvurderingen - det er forældet. Hvad hvis man modsætningsvis konkluderede, at lille Lille ikke havde handlet uagtsomt, hvad så? Du ansvarsfordeler godt nok, men hvad betyder dette så for sagens udfald?

Den anden del af din besvarelse giver ingen mening. Ja den person, som har et barn i sin varetægt, har en tilsynspligt, og hvad så? Har mormoren handlet uagtsomt og i sådan en grad, at hun er erstatningspligtig for barnets personskade(r) - nogen forslag til hvilke erstatningsposter mormoren (eller mormorens ansvarsforsikring) evt. skulle dække?


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. oktober 2022 af Justitia

http://juridiskmetode.dk/home/juridiskmetodekort.html


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2022 af Justitia

I øvrigt er selve casen ikke specielt godt skrevet.

Det har faktisk stor relevans for uagtsomhedsvurderingen af Lille Lises adfærd, hvor gammel lille Lise er. Derfor burde din underviser have beskrevet Lises alder i casen.

Ydermere kunne din underviser med rette have inddraget nogle forsikringsretlige elementer i casen - altså hvor der inddrages nogle forskellige forsikringer i selve casen. I nærværende case kunne man med rette inddrage flere ansvarsforsikringer samt en ulykkeforsikring.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. oktober 2022 af Justitia

Jeg har i øvrigt ikke vurderet din besvarelse ud fra et forsikringsretligt perspektiv, fordi casen ikke lægger op til dette.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. marts kl. 07:17 af Justitia

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-03-13-bedstemor-doemt-for-ikke-at-holde-oeje-med-barnebarn?fbclid=IwAR0WxPTreVO08zxygcih_mnCD8DM7UexOMJPKuNql1bJ-RmST0UrBpGPXls


Skriv et svar til: Erstatningsbetingelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.