Erhvervsret
Hjælp til at arbejde videre på min case opgave
Hej med jer,
Jeg har brug for noget feedback på min besvarelse på en case (om jeg skal tilføje noget mere eller om jeg har glemt noget vigtigt)
Case opgaven:
Erstatningsbetingelserne
En familie er ude i skoven for at samle kastanjer. Det er en uheldig familie.
Først skal mor på toilettet. Hun går ad en smal sti hen mod et lille skur, men på vejen falder hun, fordi hun hurtigt må hoppe til side. En ung fyr i løbetøj og -sko kommer sprintende i høj fart. Han fortsætter sit løb og er hurtigt væk. Moderen rammer en gren i faldet, og hun får et stort sår i armen, der bløder voldsomt.
Lillebror på 12 år leger Robin Hood og kaster kastanjer efter træernes blade og grene for at ramme sheriffens mænd. En pige, der kommer ridende, smides af hesten, der skræmmes af en kastanje, der rammer den på mulen. Pigen brækker ryggen i faldet.
Faderen løber efter hjælp, men påkøres af en lastbil. Faderen havde stillet sig ud på vejen og viftet med armene, men chaufføren så det for sent, fordi han var ved at skænke sig en kop kaffe.
Faderen slog sit knæ og i frustration over det skete, gav han chaufføren et knock-out slag, der medførte, at chaufførens briller knustes.
Søster tog rytterens tørklæde og bandt om moderens arm. Det var et dyrt silketørklæde, og rytteren vil have det erstattet.
Ved anvendelse af juridisk metode skal du udarbejde et begrundet løsningsforslag.
Svar #1
25. oktober 2024 af Justitia
Din besvarelse af opgave 1 er helt forkert.
Besvarelse 2 er bedre, men mangelfuld ift. tabt arbejdsfortjeneste. Desuden hedder det svie og smerte. Det er ikke en erstatning, men en godtgørelse. Derudover kan du ikke vide, om den brækkede ryg er en alvorlig skade. Det kommer an på bruddets beskaffenhed og følgerne herefter.
Besvarelse 3a er mangelfuld. Man bruger ikke culpa, som en målestok mere... Det er forældet. Der skal meget til at nedsætte erstatning, hvor biler m. objektivt ansvar er involveret. Det skal du måske lige kigge nærmere på.
Besvarelse 3b er fin - overvej STRFL § 244.
Overvej nødret i besvarelse 4.
Som en generel kommentar, så synes jeg, at du "pynter" på faktum - men må indrømme, at casen i sig selv heller ikke er et mesterværk.
Har du overvejet at inddrage forsikringsretten i din besvarelse?
Vh.
Skriv et svar til: Hjælp til at arbejde videre på min case opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.