Samfundsfag
Sociologi
Heeej
Ved i hvilken sociologisk teoretikker som jeg kan benytter til at forklare hvorfor det er vi træner efter kropsidealet vi har i dag, når undersøgelser viser at en størstedel synes det er for tyndt?
Svar #2
16. december 2013 af 123434
"
Den canadiske sociolog Goffman har et bud på hvilke mekanismer der er på spil, når mennesker vil tilpasse deres egen krop til gældende kropsidealer. Goffman mener, at mennesker forholder sig til deres egen situationer, under indflydelse af kropslige talemåder
Frontstage
Backstage
Frontstage handler om, at man gennem valg(bolig, indretning, tøj, smykker) giver indtryk af hvem man er
Man prøver at kontrollere det indtryk, som skabes af en selv
Fremtoning og opførsel er et udtryk for nogle kropslige talemåder
Frontstage er den man ændrer på, når man vil opnå de medieskabte idealer
På Backstagen tænker man ikke på udseende og fremtræden og man kan ikke være sig selv uden at tænke på hvilke signaler man sender
Man kan være backstage sammen med nogle man kender godt.
Her kan man slappe af, og eventuelt forbedre ens "optræden" til man skal "frontstage" igen, og optræde over for andre mennesker.
Der er forskellige metoder til at ændre de kropslige talemåder
motion-, kost-, plastikkirurgi.
Svar #3
16. december 2013 af 123434
Den britiske sociolog Giddens har udviklet en kobling mellem det senmoderne samfund og og kroppen, ud fra tre tendenser, der kendetegner udviklingen i den vestlige kultur i de seneste århundreder
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale funktioner
øget refleksion
Adskillelse af tid og rum
teknologien har gjort os uafhængig af tid og sted
Afstande betyder mindre
Teknologien gør det nemt at se og sammenligne kropsidealer
Udlejring af sociale funktioner
Sociale relationer er udlejret til velfærdsstaten og markedet
Omsorg gives ikke af kærlighed men for penge
Sekundær socialisering får større betydning
Medier og legetøj skaber rollemodeller og kropsidealerne f.eks. Barbie og Superman
Øget refleksivitet
Aftraditionalisering har medført, at intet er givet
Vi reflekterer over egne muligheder og begrænsninger
Fragmenteringen er blevet større og det gør os usikre
Kroppen gøres til et refleksivt projekt, som fortæller en tydelig fortælling
F.eks. kan den mandlige styrketræner skabe en sikkerhed med sin veltrimmede og stærke krop
Svar #4
16. december 2013 af 123434
Senmoderne samfund fra ca 1990 til ?.
Individualisme, teknologiske fremskridt, økonomisk vækst og forbrugerkultur
Vi bliver mødt med mange indtryk omkring kroppen fra forskellige vinkler, som f.eks. fortæller hvordan vi skal spise, træne og hvad der er sundt
I senmoderniteten sammenligner man sin egen krop med andres, og fokuserer på de indtryk man får fra medierne f.eks. fra reklamerne
Kvinde-og mandekroppen har fået bestemte idealer, som er de samme i hele den vestlige verden
Mændene skal være store og muskuløse
Kvinderne skal være være slanke og med markeret muskulatur
Svar #5
16. december 2013 af 123434
Børn
identitesdannelse i samspil med primær og sekundær grupper
Socialisering påvirkes af medier og reklamer
Barbie og Superman fremstår som rollemodel
Et eksempel på det på det perfekte
Teenagere
Påvirkes af især sekundærgrupper og medierne
Selviscenesættelse dominerer de sociale medier, modebladene og reklamebranchen
Påmindelse om perfekthed
Voksne
Reklamerne og modebranchen spiller en rolle.
Bevidsthed om sundhed
Ansigtet har større betydning
Modellering og formbarheden kan antage flere former
Skriv et svar til: Sociologi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.