Samfundsfag
udenrigspolitk i danmark (notat)
jeg skal lave en strategi om hvordan Danmark skal håndtere de sikkerhedspolitiske udfordringer, som vi står overfor. jeg vælger stragier om en aktiv udenrigspolitk og udarrettet tilpasningspolitk. Jegv ved bare ikke helt hvad jeg kan skrive under hvad hver startegi omkring hvad strategierne baserer sig på og hvilke konkrete tiltag der kunne være ved hver strategi. jeg har skrevet om fordele/ulemper ved hver stragi men mangler kun at skrive om vad strategierne baserer sig på og hvilke konkrete tiltag der kunne være
Svar #1
03. november 2024 af EllaS31
kan man sige noget tmed nato eller eu-sanktioner i aktiv udenrigspolitk i forhold til konkrete tiltag?
Svar #2
03. november 2024 af ringstedLC
#1 Dét ville da være meget relevant.
Meget aktuelt har vi jo krigen i Ukraine og D. Trump's udmeldinger om USA's militære støtte, hvis han bliver valgt.
- Hvordan skal Danmark og NATO uden USA erstatte den manglende støtte?
- Hvordan skal Danmark beholde sine gode relationer til USA mens vi er uenige om støtten til Ukraine?
Om EU:
- Bør Danmark fortsat arbejde for strammere sanktioner mod Rusland?
Svar #3
hvilken straegi ville så være mest relevant at anbefale? aktiv udenrigspolitk eller tilpasningspolitk?
og kan man sige en tiltag i forhold til tilpasningspolitk noget med arktis?
Svar #4
03. november 2024 af ringstedLC
Det vurderer du udfra dine fordele og ulemper.
Arktis er helt klart også relevant for vores udenrigspolitik.
Svar #5
super. Jeg ved bare ikke hvad der er bedst at anbefale. Man kan jo argumenter for begge. Havde tænkt tilpasningspolitk i forhold til situationen i dag med rusland, hvor det måske ville være godt at Danmark holdte lav profil, men på den anden side kan man argumentere for at danmark skal deltage aktivt i krigen.
Skriv et svar til: udenrigspolitk i danmark (notat)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.