Psykologi

Vygotsky ift kategoriseringer

14. januar 2014 af denflittige (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvad mener i Vygotskys holdning ville være overfor kategorisering og især problemkategorisering af børn?

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2014 af SBJ1 (Slettet)

Vygotskys teori om zonen for nærmeste udvikling giver jo kun mening i et socialkonstruktivistisk perspektiv. Et sådan perspektiv må nødvendigvis anskue mennesket som kulturvæsen, frem for at mennesker kan kategoriseres (et eksempel på en sådan teoretiker kunne være Jung og hans teori om personlighedstyper - altså at men enten er ekstrovert eller introvert - at man enten er tænketype eller føletype osv.). I og med at Vygotsky abbonerer på et konstruktivistisk videnskabsteoretisk paradigme, giver det ikke mening at forsøge at få ting til at passe ned i kategorier. Det der er interessant er relasionen. Altså samspillet mellem det man observerer (det fokale element - fx et barn) og dettes kontekst. Så: nej til kategorier. Ja til relasioner og samspillet mellem individ og omverdenen.

M.v.h.

Søren  


Skriv et svar til: Vygotsky ift kategoriseringer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.