Psykologi
Fakultetbestemmelse
Jeg har skrevet SRP (engelsk/psykologi) om individets udvikling og mønsterbrud, hvor jeg bl.a. tager fat på psykologifaglig viden og teori om omssorgssvigt, muligheden for at begå mønsterbrud og barndom- og ungdomsperioden. Senere analysere jeg en relevant fiktiv fremstilling der berører de her begreber og senere en case.
Mit spørgsmål er: hvilken fakultet tilhører psykologi i mit tilfælde og kan det siges at være tværfakulært?
Svar #1
04. juni 2025 af AngelOneOne
Hej,
I din SRP, hvor psyjologi bruges i sammenhæng med litterære analyser og casearbejder, hører psykologi der, under de samfundsvidenskabelige fag. Det er fordi du anvender psykologiske teorier og begreber som f.eks. omsorgssvigt, mønsterbrud osv. på individets adfærd og udvikling, og fordi dit fokus er på den menneskelige adfærd i en social kontekst, og ikke på biologiske eller eksperimentelle forhold.
Psykologi kan sagtens være tværfakulært i dit tilfælde, hvis du f.eks. anvender engelsk, der er humaniore, i de litterære analyser og den fiktive fremstilling, og eventuelt også i dit casearbejde, der kan trække på empirisk eller sociologisk inspirerede metoder.
Din SRP kan derfor kombinere humanistiske og samfundsvidenskabelige tilgange til emnet, og i gymnasiel forstand, gør det din SRP tværfakulær.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Fakultetbestemmelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.