Psykologi

Vurdering/diskussion

09. juni 2023 af j20kw - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg skal til eksamen i psykologi C, og er meget i tvivl om hvordan man vurderer/diskuterer/argumenterer i psykologi? Vi har f.eks. arbejdet med spørgsmålene

Argumentér/vurdér, hvorfor det er vigtigt at forstå Lenas kontekst

Diskutér hvad psykologi kan biddrage med. Inddrag relevant psykologisk viden i din diskussion

Diskuter/vurder, hvordan opfattelse af de tre livsformer passer ind i den moderne livsform.

Det er måske lidt svært at forklare uden et konkret eksempel, men jeg håber, at der er nogen, som kan give mig en kort forklaring.

Mvh


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. juni 2023 af KaptajnGrøntsag

Typisk betyder diskutér, at du skal fremlægge flere sider af samme sag. Du skal altså både præsentere "for"- og "imod"-synspunkter, når du diskuterer... Og hvis ikke der er "for" og "imod", kan det være flere forskellige vinkler på spørgsmål.

Fx til: "Diskutér hvad psykologi kan biddrage med. Inddrag relevant psykologisk viden i din diskussion" 

Der ville man både kunne præsentere, at det bidrager til, at vi kan passe bedre på vores børn, så de ikke oplever uhensigtsmæssigt svigt i barndommen, men også at psykologi kan hjælpe mange traumeramte voksne mennesker (fx soldater eller psykisk sårbare). Man kunne også præsentere idéen om, at samfundet accelerer i dag (Hartmut Rosa) og at flere unge dermed har brug for kontinuerlig psykologhjælp for ikke at blive overvældet... Der er mange måder at præsentere vinkler på!

Når du skal vurdere, skal du på baggrund af alle de vinkler du kender tage en vurdering af noget. Det er meget konklusionsagtigt at foretage en vurdering.

Når du skal fx skal "vurdér, hvorfor det er vigtigt at forstå Lenas kontekst", så skal du vælge en helt konkret opfattelse og sige nogle helt konkrete ting om, hvordan den passer ind. Her er ikke flere vinkler i spil. Man kunne fx svare "Det er vigtigt fordi X og Y" og så har man egentlig foretaget en "vurdering"


Skriv et svar til: Vurdering/diskussion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.