Dansk

Reklame analyse

14. november 2006 af Hindsborg (Slettet)
Det her er første gang, at jeg laver en reklame analyse.
Så derfor vil jeg rigtig gerne have noget kritik, på det jeg har lavet. Og eventuelt udpege nogle dummefejl.

Det vil være til en stor hjælp!

Link til reklamen:
http://peecee.dk/?id=12170
----------------------------------------------------------


Reklameanalyse af Opel og Citroën
Opel reklame fra Euroman 2006
Beskrivelse
Reklamen reklamerer for en bilmodel der er navngivet Opel Astra GTC, OPC. Teksten oplyser at reklamen blev lavet i 2006. Afsenderen er det tyske bilfirma Opel. Medium er magasinet Euroman, hvor modtageren er læserne af dette magasin. Reklamen vil jeg vurdere til at være Simpel. Altså Bottom up, da varen som er vist er genkendelig. Med hensyn til fortolkningen af billedet, vil jeg sige at denne reklame hører inde under kategorien ”Komplekse emotioner”, da denne reklame spiller overvejende på sociale konventioner det vil sige stolthed, misundelse og evt. social sammenligning. Det mener jeg på det grundlag, at jeg tvivler meget på at folk vil købe en dyr sportsvogn – som symboliserer en del status, eller levestandard – for ikke at vise sig lidt frem i stolthed. Derved synes jeg at dette er en klassisk reklame.

Reklamen er delt op i 2 dele. Den første del er tekst, med oplysninger om køretøjets funktioner og medhør, samt Opels’ logo. Den anden del viser et billede af en Opel Astra GTC OPC, som kører op ad en vej. Der muligvis er på en bjergside, da man via udsigten i baggrunden – med bjergtoppene – kan vurdere at man befinder sig forholdsvis højt på billedet.


Reklamen henvender sig til overvejende til folk – muligvis typisk til mænd – omtrent de 30 år, som har en interesse i biler. Det mener jeg på det grundlag at man i teksten informerer meget om bilens kørefunktioner, altså; 240 hestekræfter og hastigheden fra 0-100 km/t på 6 sekunder. Oveni mener jeg ligeså at det overvejende er mænd, som går ind for de ”seje” sportsvogne, som det er i dette tilfælde. Bilen er også sænket, hvilket får bilens udseende til have en nuance af en høj hastighedskapacitet. Som regel tænker man på små biler, som lille og hurtigere og større biler som knap så hurtige, og ofte mere robuste. Som sagt er dette ikke en stor eller høj bil, men den er forholdsvis bred, hvilket får den til at se mere solid og robust ud. Hvis man ligger mærke til kameravinklen, som billedet er taget fra; nemlig i frøperspektiv, vil man opdage, at dette ”snapshot” som er taget fra asfalten, får bilen til at se mere dominerende ud, altså mere solid og robust ud. Og når jeg bruger ordet ”snapshot”, så bruger jeg det i forbindelse med, at man har ”taget billedet i farten” altså et ”øjebliksfotografi”, da bilen ser ud til at bevæge sig med høj hastighed.
Endvidere informerer teksten, at Recaro-sportsforsæder medfører. Disse sæder er af høj kvalitet – som også er en mærkevare, ligesom Sparco og Vinyl – kun meget få mennesker, uden interesse i biler køber.
Teksten
I overskriften står der ”Gut, besser, Opel”, som – set bort fra Opel – er bøjningen af ”God, bedre bedst”, hvilket tiltrækker læserens opmærksomhed til tekstens indhold. Ellers er tekstens indhold skrevet denotativt, det vil sige den er skrevet neutralt, altså ord med objektiv betydning.

Billedet
Når man starter med at følge øjets naturlige vandring, starter man fra det øverste venstrehjørne og kører ned forbi overskriften, man krydser tekstspalten og ned forbi prisen på bilen, og yderligere ned forbi bilens venstre (set fra bilens perspektiv) forlygte, derefter asfaltens hvide markering, som er sløret og fortsætter til slut ned i højrehjørnet. Vejen som bilen kører på er, sløret hvilket er med til at skabe dynamik i billedet. Bilen bevæger sig med høj hastighed op ad vejen, som kameraet skal forstille at følge (som nævnt før: er med til at skabe dynamik).
I baggrunden kan man se bjerge, hvor man kan skimte solen, som er ved at gå ned bagved.
Solens stråler står lavt på himmelen, hvor den spejler sig i bilens flotte dueblå farve.

------------------------------------------------------

På forhånd, tusind tak! (det behøver ikke være noget stort, bare lidt hjælp ville være fantastisk!)

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. november 2006 af SomeOneMore (Slettet)

<i>"hvor modtageren er læserne af dette magasin"</i>

• Kom gerne ind på hvilke personer, der læser dette blad (persontyper)

<i>"vil jeg vurdere" og "vil jeg sige" og "det mener jeg"</i> m.m.

• En såkaldt helgradering ;) Undlad dette, og fortæl læserne, at sådan er det! - Du er for <i>usikker</i> i din fremstillingsmåde - Stol på dig selv og dine iagtagelser

<i>"sociale konventioner det vil sige stolthed, misundelse og evt. social sammenligning."</i>

• Nu har du nok ikke haft afsætning på HTX, men hvis du har tid, kunne du måske lige sætte dig ind i Mashlow's behovspyramide. Den er ganske simpel, og passer perfekt til disse analyser

<i>Reklamen henvender sig <s>til</s> overvejende <s>til folk – muligvis typisk</s> til mænd – omtrent (omkring) de 30 år, som har en interesse i biler</i>

• Jeg er lidt uenig i det med interesse i biler, idet folk med mere generel kendskab og "passion" på området nok ikke ville vælge en opel at vise sig frem med. Jeg tror blot du skal fokusere noget mere på personens ego-behov, som det ville hede jf. Mashlow...
Du skriver dog, at det er grundet informationerne i billedet. Jeg giver dig helt ret, at det har en del at sige, men jeg ville nok betragte det mere som folk med basisforstand på biler, da det er nogle af de simpleste sammenlignings/måleenheder der anvendes.. Men det er op til dig selv, hvad du tror på!

<i>"Ellers er tekstens indhold skrevet denotativt"</i>

• Hvad med starten af tekststykket? <i>Nu er det bevist.</i> - Giver det ikke lidt spænding? ;) Desuden skriver de bedøm selv. Jeg vil give dig ret i tesktens grundlæggende denotative betydning, men der er implicitte toner i den :}

<i>Når man starter med at følge øjets naturlige vandring </i>(læseretning)<i>, starter man fra det øverste venstrehjørne</i>


<i>"Solens stråler står lavt på himmelen, hvor den spejler sig i bilens flotte dueblå farve."</i>

• Hvad med det lille solglimt i lygtehjørnet? Jeg fornemmer lidt, at bilen blinker til mig. Bilen » en personlighed..


Overordnet set, er stykket omkring kameravinkel og snapshot kanon godt. Dog savner jeg lidt om billedets gennemgående farvetræk samt vejens snoning, og hvilken betydning dette har for bilens udstråling. Bemærk evt. bilen kun har 2 døre (måske 3 med bagagerummet) - Det er jo heller ikke ligefrem noget der signalere familiebil ;)

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2006 af SomeOneMore (Slettet)

Hvis du kender lidt til de tyske bilmærker, vil det måske også være passende at indlede lidt med hvordan de (hidtil) positionerede sig hos forbrugerne, og således indrage det i en konlusion (som du i øvrigt mangler efter min mening), hvordan de, med reklameanalysen som baggrund, idag forsøger at positionere sig.

Overvej lige det jeg sagde med interesse i biler vs. kendskab/passion en ekstra gang inden du evt. ændre det… Tror måske det er mere præcist med interesse, efterhånden som jeg læser teksten igen…

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2006 af SomeOneMore (Slettet)

<p>Har du evt. læst billedanalysemodellen her på studieportalen.dk? https://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/billedanalyse</p>

Svar #4
15. november 2006 af Hindsborg (Slettet)

Nej, vidste egentlig ikke de var til rådighed, her på hjemmesiden.

Men tusind tak, for dit velformuleret og uddybet svar. Det er guld værd! - Du har helt klart givet mig mange redskaber til fremtidige opgaver!

Skriv et svar til: Reklame analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.