Oldtidskundskab

Eksamen

15. juni 2007 af rikshan (Slettet)
Nogen der kan forklare mig- hvordan Old-eksamen helt foregår?
Jeg er nemlig ikke helt med.
Gerne uddybende- og hvad man skal kunne - for at komme i den dyre ende..

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2007 af anne89anne (Slettet)

Ny eller gammel reform?

Svar #2
15. juni 2007 af rikshan (Slettet)

Ny ja

Gerne tips!

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. juni 2007 af hg5e17ah (Slettet)

Se tråden her: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=365213

Hvis du vil have i den høje ende, skal du have styr på analyse, og kunne pensum godt, så du kan trække paralleller mellem teksterne. Ellers skal du bare have struktur, og være meget tekstnær i det du siger. Fokus på tekststykket!

Brugbart svar (1)

Svar #4
15. juni 2007 af ibz (Slettet)

Hej. Jeg var oppe til old i onsdags. Jeg går i 2.g så kan kun fortælle dig hvordan det foregår med den nye reform. :)
Først trækker du en af de tekster der er blevet gennemgået på klassen (basistekst) det kan f.eks. være et 1 1/2 side uddrag fra bogen Ødipus, Iliaden, Platons Menon, Staten el. andet.

Med denne tekst tilhører der så en ekstemporaltekst, som du har til opgave at finde diverse paralleller med til basisteksten. Ofte er dette ret nemt, og det giver super bonus at sige noget med: "og det er bemærkelsesværdigt så meget inspiration Platon har givet til senere tiders filosoffer, hvis grundlæggende teorier udspringer fra Platons ideer om selverkendelse mm."


Når du arbejder med basisteksten, er det vigtigt at du resumerer, analyserer og fortolker dit uddrag, men samtidig kommer med tråde til hele værket, så der bliver en sammenhæng (den kendte røde tråd, som er bonus bonus til eksamen)
Desuden kan du altid fortælle lidt om forfatteren bag teksten og noget om samtidshistorien. Det viser at du har et kulturelt overblik og kan sætte dig ind i samfundsfaglige problemstillinger.

Til sidst kan du så perspektivere til en af de andre tekster der er blevet gennemgået i klassen
Dette er ikke nødvendigt at gøre, men igen kan det vise at du har overblik og har en bred viden indenfor emnet.

det var nogenlunde sådan min eksamen foregik :) Og husk at både cencor og lærer må afbryde dig hvis de ønsker, et godt tip er at være inde i de latinske/græske begreber hvis du trækker en tekst hvor dette har relevans! kan du både danske og græske betegnelser er cencor tæt på orgasme!! :D hehe.

og jeg fik forresten 12 :)
mvh
Iben

Brugbart svar (1)

Svar #5
15. juni 2007 af anne89anne (Slettet)

Tjoh, jeg var oppe i mandags, og det jeg fik af vide var at det var godt at kunne sætte teksterne i forhold til det græske samfund, at det var vigtigt at lægge meget stor fokus på den kendte tekst - og at gennemgå den meget uddybende dog uden at lægge for stor vægt på irrelevante passager. Derudover er det godt at kunne perspektivere til andre på klassen gennemgåede emner, som eksempelvis at bruge hybris, ate og nemesis, selvom det ikke er en herodot tekst - og at kunne se retoriske virkemidler i andre tekster end retorikteksterne - altså taler.
Kunstmæssigt er det vigtigt at have godt styr på de forskellige perioder, og kigge nuanceret på sit kunstværk, så karakteristika fra andre stilperioder, end den skulpturen er fremstillet i, også bliver nævnt.
Jeg håber du kan bruge det til noget, men personligt synes jeg ikke OLD var udpræget svært! Bare snak :P

Brugbart svar (1)

Svar #6
15. juni 2007 af ABreine (Slettet)

Lav en liste med old-termer gennemgået i undervisningen. Det giver gode point at kunne alle de svære udtryk:)

Brugbart svar (1)

Svar #7
15. juni 2007 af MetzMusen (Slettet)

hvad med den gamle reform? Jeg skal op tirsdag.. :S

Brugbart svar (1)

Svar #8
15. juni 2007 af Fiffig (Slettet)

Gamle reform.

Som sagt vigtigt at være tekstnær, men også at sætte tekststykket ind i resten af texten - for derved også at kunne perspektivere til både samme text og andre fra pensum.

Jeg var f.eks oppe i Platons Symposion, og der var det vigtigt at kunne snakke om "det skønne", og selve Platons filosofi - det er godt at gå udover teksten.

Og self. er fagord, som flere har nævnt, super vigtige. Ligeså er det også godt med en fast disposition.

Hvis du f. eks kommer op i Iliaden er det måske en fordel, at lave nogle personkarakteristikker (hvis man ikke har lavet det før) og være rimelig sikker på hvem der er på enten trojanernes el. grækernes side.

Hvis man fx kommer op i Thukydid - Perikles gravtale, er det vigtigt at kunne sige noget om demokrati og lign..

Skriv et svar til: Eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.