Psykologi

Eksamen på c-niveau

20. juni 2008 af frk_lorenzen (Slettet)
Jeg skal op i psyk. på c-niveau. Ville blot ha' et eksempel på de spørgsmål, som man kan risikere at trække. Jeg har 24 min. forberedelse og 24 min. eksamination.

Brugbart svar (2)

Svar #1
20. juni 2008 af hackerjohn (Slettet)

det kommer fuldstændigt an på pensum....

Svar #2
21. juni 2008 af frk_lorenzen (Slettet)

Ja, det er jeg udemærket klar over, men på trods af pensum, hvordan kunne sådan et spørgsmål så formuleres?=)

Brugbart svar (2)

Svar #3
21. juni 2008 af klotte (Slettet)

Det kunne være en artikkl om et emne...eks tortur og så nogle overvejelser over hvad der gør folk til bødler, personlighedsmæssigt, gruppemæssigt og en henvisning til emperi eller teori til eksperimenter omkring autoritet ( f.eks milgram)

Det blev du nok ikke klogere af....skriv dit pensum og du har et chance for et relevant svar!

Svar #4
21. juni 2008 af frk_lorenzen (Slettet)

Tjaeh tænkte mere på hvordan de egentlige spørgsmål kunne se ud. Mit pensum indeholder bl.a.: Barndommen --> Freud,Mahler, Erikson, Stern og Piaget, Noget om arbejdspsykologi--> Taylorisme og teori y og noget om Grupper--> målsætning, grundantagelse, typer af grupper og lignende.

Svar #5
22. juni 2008 af frk_lorenzen (Slettet)

Jeg har forresten et andet spørgsmål, som måske også kunne hjælpe mig med. Og det er, hvad den primære forskel på Freud,Mahler, Erikson og Sterns teorier er (jeg ved, at Stern er tilhænger af det kompetente barn)

Brugbart svar (5)

Svar #6
22. juni 2008 af tull3 (Slettet)

MAHLER OG DET 0-3 ÅRIGE BARNS UDVIKLING

1. Redegør for Mahlers teori om barnets psykiske udvikling i 0-3 års alderen.


2. Analysér bilaget, idet du også inddrager din viden om omsorgssvigt.


3.Diskutér hvordan Nicklas og hans mor kunne være hjulpet tidligere i forløbet.

BILAG: Tidsskriftet ”Vores børn”, november 1996, side 54, ”Angående
Nicklas”.
-----
Sådan kunne et spørgsmål til vores eksamen se ud..

Svar #7
23. juni 2008 af frk_lorenzen (Slettet)

Uh, Jeg håber jeg trækker det spørgsmål!;)

Brugbart svar (2)

Svar #8
16. april 2009 af 0tine0 (Slettet)

Her er dem vi fik udleveret på forhånd:

1. Orale fase – Forældre og børn
Gør rede for den orale fase – herunder fiksering og oralkarakter.

2. Gør rede for væsentlige træk ved børns udvikling. Kom evt. ind på Mahler, Freud, Stern?
Analyser teksten i forhold til afsnittet om søskendes relationer?
Hvad kan forældre gøre for at afhjælpe negative søskenderelationer?

3. Redegør for udviklingen i ungdomsårene?
(Diskuter hvad der er pigens problem i relation til artiklen)

4. Redegør for begreberne kollusion og projektiv identifikation?
Analyser læserbrevet ud fra disse begreber.

5. Gør rede for væsentlige træk ved voksenlivet i 40-50 års alderen?
(Diskuter ud fra eksistentialisme eller Jung)

6. Gør rede for den sociale arv og mønsterbrud?

7. Gør rede for krisebegrebet – symptomer og reaktioner.
Kom ind på såvel børns som voksnes reaktioner på kriser.
Diskuter skilsmissen ud fra andre psykologiske teorier?

8. Gør rede for PTSD – symptomer og årsager?
Diskuter PTSD ud fra andre psykologiske retninger, fx eksistentialisme

9. Gør rede for hovedtrækkene i Piagets teori om kognitiv udvikling?
Analyser tekst, kom ind på Winnicotts teori om legen.


Brugbart svar (2)

Svar #9
16. april 2009 af 0tine0 (Slettet)

... men da jeg så kom ind og trak var der 3 lidt forskellige spørgsmål, og så en ukendt tekst, og det fungerede rigtig godt :)


Skriv et svar til: Eksamen på c-niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.