Oldtidskundskab
ideernes verden
jeg har om hulelignelsen, men vi har ikke fået forklaret ideernes og fænomenernes verden.
Altså....... jeg skriver lige hvad jeg har forstået, så bare ret.. men skriv det meget forklarende, fordi har som sagt aldrig fået det forklaret før.
Alt det vi ser i verden er "skygger" og altså ikke sande. Ligesom at de folk nede i hulen så skyggerne og troede de var ægte og sådan. Det det gælder om, er at filosofere sig frem til hvordan tingene i verden forholder sig, og smide sanserne bort. På den måde kan man se det Gode og finde ud af sandheden.
Er det ikke nogenlunde det?..
ALtså det jeg har svært ved at forstå er ideernes verden >< fænomenernes. Fænomenernes er vel åbenlys nok. Det er det vi ser i vores dagligdag og sådan.. men det er ikke "ægte" og det er spejlbilleder af ideernes verden.
Ideernes verden forstår jeg ikke helt og kan jeg ikke helt forklare. Er der nogen som kan komme med en uddybbelse.. Finder det hele meget forvirrende.
Svar #1
20. juni 2009 af Lisa3y (Slettet)
Ideverdenen er den verden hvor alt står klart for en. Hvor man hensmider det fysiske fængsel (livet) og ser en klarere mening. Ideverdenen siger man, er den verden sjælen stræber imod, det er det bedste man kan, altså det sublime.
Man kan kun opnå en vis viden i livet, fordi man bliver hæmmet af kroppens fysiske behov (mad, sex, søvn m.m). Man mener at sjælen ved alt, men på grund af kroppen er denne viden blevet tabt. Og da Platon mente, at viden var det sublime, må fænomenverdenen være det dårlige og idéverdenen, som sjælen farer til efter døden, være det sublime.
Svar #2
20. juni 2009 af intetfang (Slettet)
Ideernes verden er Platons utopia. Fænomernes verden, som vi lever i er blot en dårlig kopi, hvis man kan sige det sådan, og det som vi efterstræber er ideernes verden som indeholder alt "perfekt" og ideelt.
Fx. har jeg læst et ex. givet ved at en hest i vores verden blot er en efterligning af den perfekte fra ideernes verden, og vi kan kun tilnærme os at lave en hest som i en grad kan hamle op med den fra ideernes verden, men den vil aldrig blive perfekt, for det kan kun hesten fra ideernes verden.
Håber at det hjælper:)
Svar #3
21. juni 2009 af YodawgYowwwwwww
men hva mener du med at "lave" en hest. Det synes jeg er lidt forvirrende.
Svar #5
21. juni 2009 af mathon
Forskellen mellem verden som den fremtræder for os, synlig og foranderlig, og som den må være i sig selv og for tanken, intelligibel og uforanderlig, sætter Platon som skellet mellem materielt og immaterielt, altså mellem det sanselige og det principielt usanselige - i platonisk sprogdragt: fænomener og ideer.
Det værende falder i to kategorier: det evige absolutte og det foranderlige afhængige.
Platon forklarer det som forholdet mellem original og afbildning.
En afbildning eller efterligning er nødvendigvis mangelfuld; fænomenverdenen er at betragte som en principielt ufuldkommen udgave af den ideale virkelighed.
Der er altså et værdiskel mellem det åndelige som den sande, fuldkomne virkelighed og den materielle verden som dens mangelfulde efterligning.
Skriv et svar til: ideernes verden
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.