Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Et værktøj til Studieretningsprojektet

14. november 2007 af Studieportalen.dk (Slettet)

Vi bevæger os med hastige skridt mod december måned, som tager imod med klip, klister, hygge og godter. For mange 3. årselever markerer december måned dog også det store Studieretningsprojekt, som skal afsluttes inden julegåsen kan fortæres med god samvittighed.   Når startskuddet går betyder det to uger foran skærmen med opgaveformuleringen, bøgerne og de store tanker som nærmeste omgangskreds. Men frygt ej - Studieportalen står ved din side. Vi har ladet os rive med af december måneds gaveiver og præsenterer hermed et nyt værktøj på Studieportalen: En vejledning til Studieretningsprojekt.   De seneste år har vi i Studieportalens forum set, hvordan medlemmerne er meget aktive omkring skriveperioden (tidligere SSO-perioden). Mange ubesvarede spørgsmål dukker op, og Studieportalens forum er i høj grad blevet brugt til at få mere klarhed over alt lige fra små detaljer omkring opgaven, forståelse af problemformuleringen til formålet med hele opgaven.   Denne aktivitet på Studieportalen vidner om, at måske ikke alle elever er lige informerede om eksempelvis opgavens formål, delelementer og opbygning. Derfor har vi, på baggrund af forskellige gymnasiers informationsmaterialer om opgaveskrivning, sammensat en vejledning til Studieretningsprojektet, du kan hente hjælp i.   Før, under og alt det man ikke tænker over   Vejledningen repræsenterer forskellige stadier i arbejdet med Studieretningsprojektet   Før – om blandt andet research, valg af fag, litteratursøgning og emneafgrænsning.   Under – hvordan opgaveformuleringen forstås, hvordan opgaven disponeres, hvordan de enkelte dele vægtes ift. opgaveformuleringen osv.   Alt det man ikke tænker over – hvad layout betyder for opgaven, korrekt henvisning og citering, hvordan arbejder man med brainstorming, og hvad gør man i tilfælde af skrivestop?   Nøgleord og disponering i opgaven Det springende punkt for arbejdet med et Studieretningsprojekt er uden tvivl udleveringen af opgaveformuleringen. Med ét står man med en kryptisk formulering i hånden, som skal indeholde ens hovedinteresse i emnet kogt ned til få sætninger, såfremt kommunikationen til underviser har været præcis! Denne formulering er som en ledestjerne eller til tider en redningsplanke, man klynger sig til. Forståelsen af formuleringens eksakte ord og betydning er nødvendig for at kunne udarbejde besvarelsen. I opgaveformuleringer går de samme nøgleord ofte igen. Det er ord som referér, resumér, beskriv, gør rede for, karakterisér, analysér, fortolk, kommentér, perspektivér, diskutér, vurdér og tag stilling til. I vejledningen gennemgås de enkelte ord generelt og i forhold til konkrete fag og opgaveformuleringer, så du får et billede af, hvordan disse nøgleord skal forstås.   Hvis du har brug for en mere overordnet forståelse af, hvad en problemformulering er, og hvordan man arbejder med den, er der hjælp at hente i artiklen ”Sådan skriver du en god problemformulering…”.   Når først forståelsen af opgaveformuleringen ligger klar, melder den næste udfordring sig; hvordan forholder man sig til omfanget af en 15-25 sider stor opgave. Her er en disposition et uundværligt redskab til at skabe overblikket og blive bevidst om, hvor de enkelte dele i opgaven skal være placeret, og hvor meget de skal fylde. Også her kan vejledningen hjælpe dig, da den giver et indblik i, hvad et Studieretningsprojekt egentlig består af, og hvordan delene skal vægtes. Egentlig handler det om at tænke en almindelig opgave i de pågældende fag i overstørrelse, men hvor nemt er det lige…?   Dokumentation Til enhver faglig opgave kommer man ikke udenom at skulle dokumentere sine data og kilder. I en opgave som Studieretningsprojektet er det særlig vigtigt, da kildehenvisning dokumenterer, hvad du har hentet inspiration i, og hvad der er dine egne tanker og resultater. Ud over at dokumentere kilderne er det altid en god idé at vise, at man kan forholde sig kritisk over for kildernes udsagn og ophav.   Når det uforberedte sker Men det at skrive en større opgave er meget mere end bare opgaveformulering, opbygning og dokumentation. For mange er det første gang, man skal sidde alene i to uger og arbejde intensivt på en opgave. En del uforudsete ting kan ske på sådanne uger; du kan gå i skrivestop, dine vejledere er måske ikke lige så hurtige til at besvare spørgsmål som beregnet, din motivation er dalende, din tidsplan holder ikke. Ja alverdens forhindringer kan dukke op. For at få indblik i de ting, der kan ske, og hvordan de i så fald kan tackles, indeholder vejledningen forskellige gode råd til håndtering af disse situationer, så du kommer videre med opgaven i stedet for at gå helt i sort.   Tænk på din læser Et sidste element man ofte glemmer, når man sidder med sig selv foran computeren, er læseren i den anden ende. Opgaven skrives jo rent faktisk fordi, en eller flere læsere skal læse den! Det er derfor en god øvelse, mens du skriver, at overveje om du som læser vil finde din egen opgave interessant at læse. Du ved sikkert selv, hvilke faglige tekster du finder interessante. Det, der gør dem spændende at læse, kan du selv arbejde på at få ind i formen på din opgave. 

Brugernes viden Studieretningsprojektet er en kompleks størrelse, men vi håber med guiden at kunne hjælpe dig til at overskue kompleksiteten ved at bryde opgaven ned i mindre, mere overskuelige elementer. Opstår der alligevel tvivlsspørgsmål eller aspekter, du virkelig har brug for sparring til, så tænk på hvor mange af Studieportalens 40.000 aktive brugere, der i de kommende uger sidder i samme situation som dig. Gør brug af dem ved at stille dit spørgsmål i forummet for studieretningsprojekter. Ikke nok med at du får nogle givtige input - dine spørgsmål vil også kunne være brugbare for andre brugere og hjælpe dem til at løse deres problemer.   God arbejdslyst.   Gå til vejledningen til studieretningsprojekt her.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2007 af allan_sim

I skriver om omfanget, at der ingen faste rammer er, og at man derfor bare kan skrive løs. Det er ikke korrekt. Der er ikke på forhånd fastsat et bestemt sidetal, da forskellige fag har forskellige traditioner, men det skal som en del af opgaveformuleringen fremgå, hvad rammerne er for omfanget, typisk ved angivelse af et sidetalsinterval. Jeg har ikke nærlæst jeres øvrige afsnit, men det vil nok være en god idé at dobbeltjekke med både bekendtgørelse og vejledning. Til min anke, jf afsnit 2.5 i følgende: http://us.uvm.dk/gymnasie//vejl/laereplan_pdf/stx/stx_studieretningsprojektet.pdf http://us.uvm.dk/gymnasie//vejl/documents/STX-Studieretningsprojektet-version2-2007_001.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2007 af Jean

#1: Tak for det. Det har været en smutter fra min side.

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2007 af Christinana (Slettet)

Jeg læste denne her guide før jeg begyndte og skrive, og selvom jeg prøvede at følge den, så lykkedes det ikke helt :) Men det er en god ide at læse den som mental træning, så man føler sig forberedt. Så godt arbejde og tak for jeres indsats med siden :)

Skriv et svar til: Et værktøj til Studieretningsprojektet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.