Musik

HJÆLP!!!! musikeksamen på c-niveau!! sonateform af mozart

26. april 2010 af sarasimone (Slettet) - Niveau: C-niveau

Vi er tre gymnasieelever, som står og skal til musikeksamen til sommer. Vi skal allerede aflevere vores synopsis d. 10. maj, og derfor er vi mega desperate efter hjælp!!!!!! 

Vi har valgt, at vi skal analysere en sonate af mozart, så vi kan benytte sonateformen til at analysere. Ingen af os kender til klassisk musik OVERHOVEDET, og vi er derfor på fuldstændig bar bund. vores kære musiklærer har ud af det blå (vi mener det virkelig! han har aldrig snakket om nogen gravid kone) valgt at holde "faderbarsel" så der er der ingen hjælp at hente. 

indtil videre har vi fundet noget kaldet "26. sonate" af mozart. så hvis i kunne give os nogle guldkorn til det, ville vi være evigt taknemlige. Hvis dette ikke er tilfældet, men i ligger inde med en sonateformsanalyse af en mozart sonate, ville vi også værdsætte dette fuldstændigt latterligt meget.

vi beder alle tre til, at der findes en sød og rar sjæl derude blandt jer, som kan hjælpe nogle søde små gymnasieelever. vi krydser vores fingrer og tæer!!!!!!!!

MEGA desperate hilsner 

ALT VÆRDSÆTTES MED KYSHÅND!!!!!!!!


Brugbart svar (2)

Svar #1
03. maj 2010 af kukla (Slettet)

Nu har jeg ikke analyseret 26. sonate af Mozart, men jeg kan godt fortælle jer hvad man skal lede efter i en sonate. Det vigtigste er at snakke om sonatens form.

Sonateformen er opbygget således:

1. Ekspositionsdel:

Først høres et stykke med hovedtemaet (et motiv, som kendetegner nummeret, og som kommer igen) i hovedtonearten (tonika), fx C-dur. Derefter kommer der et stykke med sidetemaet (et andet motiv, som kommer igen) i dominanttonearten, fx G-dur. Til sidst høres en såkaldt epilog, der afslutter ekspositionsdelen, også i dominanttonearten. Imellem disse stykker kan der optræde såkaldte overledninger, som kæder stykkerne sammen.

Bemærk: Hvis satsen er i mol, går den ikke hen til dominanttonearten i ekspositionsdelen, men til tonikaparallel.

2. Gennemføringsdel:

I gennemføringsdelen kan alt ske. Her arbejder komponisten med det materiale (temaer) han har brugt i ekspositionsdelen. Denne del kan være moduleret (skifte toneart).

3. Reprise:

Reprisen er opbygget ligesom ekspositionsdelen med et hovedtema, et sidetema, epilog og evt. overledninger. Dog bliver det hele i hovedtonearten (tonika)! Sidetema og epilog går altså ikke til dominanttonearten (tonikaparallel i mol). Så kan I forklare, hvordan reprisen er forskellig fra ekspositionsdelen. Hvordan bærer komponisten sig ad med at blive i hovedtonearten? Hvad gør han anderledes?

Jeg håber, I kunne bruge det.


Svar #2
04. maj 2010 af sarasimone (Slettet)

 Mange tak for hjælpen! 


Skriv et svar til: HJÆLP!!!! musikeksamen på c-niveau!! sonateform af mozart

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.