Musik

Musik på A-niveau?

18. september 2022 af hej434 - Niveau: A-niveau

Hej folkens :D

Jeg står i den situation, at jeg snart skal vælge studieretning. Jeg er derfor meget i tvivl, om hvad jeg skal vælge. Jeg overvejer meget musik A mat A - dog kan jeg ikke noder og har aldrig haft musik på et højt niveau før. Jeg har altid gerne ville lære at spille på instrumenter, men har aldrig kunnet tage mig ordentligt sammen til det. Jeg kan i forvejen synge ret godt, men jeg er ret bare bange for, at det måske kan gå hen og blive alt for svært, når jeg overhovedet ikke har erfaringer med noder osv. Jeg har hørt, at det skulle blive ret kompliceret mht. analyser osv. Er niveauet meget højt? Tror I, jeg ville kunne klare mig godt uden erfaring? Hvad er jeres erfaringer? Hvad vil I anbefale?

Jeg håber, at I har lyst til at hjælpe mig :)

Hilsen en meget forvirret pige 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2022 af NielsAamandPedersen

Hej

Musik på A er svært.

Jeg vil faktisk direkte fraråde nogen at tage musik på A-niveau hvis man ikke har en eller anden form for forkundskaber, i hvert fald hvis man har en ambition om at klare det godt.

Der er krav om at spille et instrument til eksamen. Hvis du ikke kan det i forvejen skal du virkelig sætte meget tid af til at lære det - og det indgår ikke i undervisningen. Så det er noget med at begynde i musikskolen og afsætte tid til at øve sig på det. Hver dag.

Jeg synes det var udfordrende - og jeg havde altså alle forudsætninger for af klare det godt. Jeg havde haft teori på musikskolen, og spillet et instrument i en 7-8 år på ret højt niveau. Efter gym tog jeg en uddannelse som musiker og lever af det i dag. Bare for at sætte det i perspektiv.


Alt i alt - vælg noget andet. Du kommer til at få det svært, og det kan dræbe enhver musikglæde.
Tag det på C-niveau og meld dig ind i musikskolen. Du bliver et gladere menneske med et højere gennemsnit på den måde :-)

Håber det hjælper. Skriv endelig hvis jeg skal uddybe noget.

Bedste hilsner
Niels

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2022 af Jacobha

Hejsa!

Selvom jeg respekterer Niels’ svar, må jeg forholde mig komplet uenig med overståede anbefalinger. Hvis du har glæde omkring musik og synes, det kunne være spændende at blive udfordret med det, så skal du helt klart vælge musik på A-niveau. Jeg har læst det på Silkeborg Gymnasium, og det var det hele værd. Min erfaring til noder var minimal, men hvis du virkelig brænder for at lære det, så skal det nok komme til dig. Teori fyldte meget, men det praktiske var lige så stor en del af det, hvilket har givet mig en masse gode oplevelser rent musikalsk med spillejobs osv. senere Har det givet mig så meget blod på tanden, at jeg søgte ind på musikvidenskab i Aarhus.

Så min anbefaling er, at hvis du virkelig brænder for musik (selvom du er på bar bund med noderne) og er villig til at kæmpe for at lære det, så skal du helt sikkert vælge A-niveau. Jeg har hørt mange, der har mistet motivationen ved C-niveau, fordi det ikke blev taget seriøst nok.

Sig til, hvis der er spørgsmål eller andet og held og lykke med valget!

De bedste hilsner Jacob

Skriv et svar til: Musik på A-niveau?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.