Samfundsfag

mundtlig eksame

09. juni 2010 af scoob (Slettet) - Niveau: B-niveau

jeg skal til mundtlig eksame i samfundsfag B imorgen

har fået 7 tekster som i alt fylder 15 siden.

det handler og finanskrisen samligning med krisen i 70 erne

fogh der har sollet en masse penge op som borgerne nu skal bøde for i form af besparelser.

pension ordninger som falder og vores genration bliver være stillet.

virksomheder som ikke er rummelig anlagt i form at beholde folk i skåne job, at de ikke hjælper afskedige folk

videre i form af efteruddannelse.

hvordan stiller jeg det op ?

er virkelig på herrens mark er helt blank hvad jeg skal med de tekster og hvordan jeg skal kæde det sammen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2010 af Pettson

Det må være den prøveform, der i Hf-bekendtgørelsens bilag 14, Undervisningsvejledningen til kultur- og samfundsfaggruppen, omtales således: [alle kursiveringer i det følgende er min fremhævning af teksten. Pettson]

"Prøveform A:
Der afholdes en mundtlig prøve i faggruppen på grundlag af et kendt tema med ukendt bilagsmateriale af et omfang på 10-15 normalsider. ...
Der gives mindst 24 timers forberedelsestid til udarbejdelse af synopsis. På baggrund af det udleverede bilagsmateriale og materiale fundet i forberedelsestiden skal eksaminanden opstille, analysere og diskutere en eller flere flerfaglige problemstillinger.
Eksaminationen foregår enkeltvis med en eksaminationstid på 45 minutter pr. eksaminand. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation og fremlæggelse af synopsen suppleret med uddybende spørgsmål af eksaminator."

Om prøvematerialet står der:

"Et prøvemateriale skal indeholde en overskrift og et ukendt bilagsmateriale. Overskriften angiver et tema, som skal være identisk med et tema (forløb) i undervisningsbeskrivelsen. At overskriften er identisk med forløbsoverskriften er meget vigtigt, da der principielt er tale om kendte eksamensspørgsmål (temaet), med ukendt bilagsmateriale."

Om forberedelsestiden står der:

"Forberedelsestiden på 24 timer anvendes til at finde relevant materiale til at supplere det udleverede materiale og til at udarbejde en synopsis. Se nærmere om synopsis i afsnit 3.2. På baggrund af det udleverede bilagsmateriale, materiale fundet i forberedelsestiden og relevant kernestof/supplerende stof skal eksaminanden opstille, analysere og diskutere en eller flere flerfaglige problemstillinger."

I afsnit 3.2 står der bl.a.:

"Prøveformen i hf tager udgangspunkt i fremstilling af en synopsis, hvorfor der må trænes i udarbejdelse og præsentation af en synopsis på grundlag af et varieret materiale, herunder forskelligt synspunktsmateriale, tabeller m.m., gerne varierende i såvel omfang som sværhedsgrad. Der kan med fordel udarbejdes en vejledning om, hvad der forstås ved en synopsis, herunder retningslinier for indhold, fremstillingsform og præsentation. Der er flere måder at arbejde med synopsis på, ligesom en synopsis kan defineres på flere forskellige måder. Der er dog enighed om, at en synopsis normalt indeholder følgende:

• Et overordnet spørgsmål/en problemstilling, der kan være udtryk for en undren – eller et paradoks.
  Et eksempel: Når vi hævder, at menneskerettighederne er naturretslige og universelle,
  hvorfor bliver de da af nogen opfattet som udtryk for kulturimperialisme?
• Eventuelt en eller flere hypoteser, der relaterer sig til det overordnede spørgsmål.
• Et antal underspørgsmål, som er nødvendige at stille for at få svar på det overordnede spørgsmål.
  Et eksempel: Hvorfor er menneskerettighedstanken en grundpille i europæisk selvforståelse,
  men fx ikke udbredt i Asien?
• Undersøgelse af problemstilling og underspørgsmål ved brug af det udleverede materiale og
  kernestof/supplerende stof. Ved 24 timers prøve inddrages desuden det fundne materiale.
• En konklusion hvor underspørgsmål og problemstilling besvares og evt. opstillede hypoteser be- eller
  afkræftes.

Problemstilling, evt. hypoteser og konklusion skal i synopsen være forsøgt udfoldede. Svarene på underspørgsmålene medtages i stikordsform.
Det er vigtigt at nævne, at en synopsis er et skriftligt produkt, der ikke kan stå alene. Der er tale om et slags arbejdspapir, som kræver en mundtlig formidling på et senere tidspunkt."

Forud for eksamen skal der være sket en orientering af kursisterne:

"Læreren orienterer kursisterne om prøvens forløb, herunder præsenteres eksempler på prøvemateriale. ... I undervisningen trænes kursisterne i udarbejdelse af synopsis. Kursisterne skal være grundigt instruerede i, hvorledes de forholder sig ved den mundtlige prøve, og i hvilke faktorer der spiler en rolle for bedømmelsen. Kursisterne trænes i, hvordan det udleverede materiale og kernestof/supplerende stof inddrages samt hvordan supplerende materiale findes og inddrages."

Se evt. de udvalgte citater i deres sammenhæng i Undervisnigsvejledningen.


Skriv et svar til: mundtlig eksame

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.