Engelsk

Vudering af skrivning af "dagbog" fra filmen ondskab

11. januar 2011 af stineee (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad ville i vudere den her til? karakter? råd? ved godt jeg mangler dato :)

Det er fra filmen "ondskab" hvor vi skulle skrive som Erik, i hans dagbog:

Kære dagbog

Så er jeg startet på kostskole. Da jeg kom hjem fra skole, stod mor og røg. Hun havde solgt alle malerierne, for at jeg kunne starte på den her kostskole. Jeg er blevet klippet og fået flot ”snobbe tøj”.
Jeg ligner måske en rig, velopdragen dreng, men det er ikke sandheden. Faktisk kommer jeg fra et voldeligt hjem. Da jeg ankom på kostskolen, blev jeg taget imod af Silverheim, en fjerde års elev. Han opførte sig meget overlegent. Her er jeg iblandt rige snobber, lærer der er ligeglade med alting, og latterlige regler. Der er endda rygeforbud.
Gad vide om jeg bryder den regel og tager en smøg alligevel? Heldigvis er jeg kommet væk fra min onde stedfar, åndssvage statsskole og i det hele taget væk fra det hele.
Det er en ny start for mig. Ingen behøver vide noget om min fortid, hvem den gamle Erik var. Ingen behøver vide noget om, at min far er død, eller at jeg var voldelig, på min gamle skole. Jeg bankede mine fjender til blods, eller at jeg blev smidt ud af statsskolen. Det er min hemmelighed.

Jeg har mødt min værelseskammerat, Pierre Tanguy. Han er en person der helt holder sig i baggrunden, lidt indadvendt. Han lærer mig, hvordan man skal opføre sig her. Hvem man skal være venlig overfor og gøre hvad de siger. Fjerde års eleverne, som blandt andet er Silverheim, ”overhovedet” af gruppen, ham skal man passe på. Jeg ved ikke hvad jeg gør, hvis han nogensinde rører mig. Jeg må virkelig styre mit temperament. Her må fjerde års eleverne slå de yngre og lærerne gør ingenting. Sådan noget svineri.
Der er morgenmad, middagsmad og aftensmad.
Der er også et svømmehold. Jeg tror jeg vil på holdet. Jeg elsker at svømme og jeg er god til det. I morgen starter undervisningen. Jeg må studere meget, hvis jeg vil på gymnasiet. Det bliver spændene at se, hvordan undervisningen fungerer. Meget kan nå at ske her. Jeg må tage mig sammen.
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2011 af YoungSlowy (Slettet)

Jeg ved ikke helt hvilke regler der gælder for en dagbog, men du roder især med tiderne:

1) Allerede i første sætning blander du nutid og datid: "Så er jeg startet på kostskole. Da jeg kom hjem fra skole, stod mor og røg."

2) Hun havde solgt alle malerierne, for at jeg kunne starte på den her kostskole.

Skriv hellere: Hun havde solgt alle malerierne, for at jeg kunne starte på kostskolen.

3) Jeg er blevet klippet og fået flot ”snobbe tøj”. Igen roder du rundt på tiderne.

4) Jeg ligner måske en rig, velopdragen dreng, men det er ikke sandheden. = Lidt "langtrukkent" sætning...

Skriv hellere: Jeg ligner en rig velopdragen dreng, men det er langt fra sandheden.

Men ved ikke om dine tider er korrekte, men jeg kan jo meget vel tage fejl :)

Men det er mit bud på nogle områder der kunne forbedres, forstået på den måde, at du laver præcise og korte sætninger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. januar 2011 af YoungSlowy (Slettet)

Forsat

5) "Han opførte sig meget overlegent." Hvis ikke jeg tager fejl, så skal "overlegent" bare skrives overlegen. Uden t.

6) "Ingen behøver at vide noget om min fortid,"

Skriv hellere: Ingen behøvedes at vide noget om min fortid. Hvem den gamle Erik var. Altså i 2 sætninger, lyder bedre i dette tilfælde.


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. januar 2011 af rakijovic

Denne farceagtige øvelse/opgave går ud på det du allerede selv har nævnt; 'at skrive som Erik', dvs. sætte dig ind i hans sted og skrive derefter. Det er således tæt på umuligt at give karakter --- "for hondan dâ", det ville svare til at give Anne Frank karakter (seeelv om; mon ikke det bliver det næste påhit i folkeskolen...?).

Bortset fra stavebøfferne (deling af ord du synes er for lange (fx fjerdeårselever =< fjerde års elever, og snobbetøj => snobbe tøj)), såvel som dobbeltpræposition ("iblandt" skal være "blandt") anser jég din tekst for værende afleveringsklar.

('vurdering' samt 'at vurdere' -- det synes mig at et "r" smuttede for dig) ;)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. januar 2011 af YoungSlowy (Slettet)

6) "Ingen behøver at vide noget om min fortid,"

Skriv hellere: Ingen behøvedes at vide noget om min fortid. Hvem den gamle Erik var. Altså i 2 sætninger, lyder bedre i dette tilfælde.

7) "Heldigvis er jeg kommet væk fra min onde stedfar, åndssvage statsskole og i det hele taget væk fra det hele."

Skal sætningen forstås på den måde, at drengen ( Erik ) opgav alt, altså flygtede fra det?

Hvis ja, så skriv hellere:

Heldigvis er jeg kommet/sluppet væk fra min onde stedfar, åndssvage statsskole og i det hele taget flygtet fra det dårlige.

Beskriv evt. hvorfor Eriks stedfar er ond. Hvis man må det i en dagbog :D.

Fx her: Han er en person der helt holder sig i baggrunden, lidt indadvendt.

Sæt tillægsord på vedkommende: Fx Den stille og generte (dreng/pige = person) holdt sig i baggrunden osv.

Håber det var lidt hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. januar 2011 af rakijovic

YoungSnowy, jeg kan se at du prøver, men...

...gider du godt lade være?

*(edit: YoungSlowy, endda. Ja...bevares.)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. januar 2011 af YoungSlowy (Slettet)

#5

Et "godt råd".

Hvordan skal det forstås?

Som en nedladende hentydning, fordi du er mere erfaren?

Undskyld jeg deler min ufattelig ringe erfaring indenfor grammatikkens verden.

Ville blot hjælpe, INTET andet.


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. januar 2011 af rakijovic

YoungSlowy,

Ikke et ondt ord om din vilje til at hjælpe andre; denne fortjener kun ros.

Når dét er sagt, bør man som hjælper have virkelighedsfornemmelse nok til at vide i hvilke situationer det er klogest blot at læse andre hjælperes indlæg. Det har ikke spor med grammatik at gøre (det har grammatik sådan set heller ikke -- måske på tide at lære hvad dette ord rent faktisk betyder?).

(I.ø. har du enten fejlciteret mit indlæg #5, forvekslet mig med en anden eller set noget som ikke var der.)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Svar #8
15. januar 2011 af stineee (Slettet)

Tak for jeres svar :) Jeg fik 4 for denne opgave, er den ikk' bedre end et 4'er tal?


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. januar 2011 af rakijovic

"Ikke", ikke "ikk'", ik'? ;)

Spøg til side, Stine (#8): det er surt at få en dårlig karakter, men taget selve skriveøvelsen/opgaven i betragtning ville jeg betragte et firtal som en personlig sejr mod det absurde. Du fik opgaven at skrive på en andens (omend en fiktiv persons) vegne, og i slige tilfælde er både karakter og indsats ligegyldige. Jeg kunne tage øvelsen og din underviser seriøst hvis vi snakkede 4.-5.-6. klasse og det primært gik ud på at lade børnefantasien råde frit, men i 10. klasse burde man forvente en vis alvor i de af underviserne udstukne opgaver.

Sund dig oven på den dårlige karakter og håb på at din næste aflevering kommer til at omhandle et mere håndgribeligt emne. ;)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Skriv et svar til: Vudering af skrivning af "dagbog" fra filmen ondskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.