Engelsk

Hvorfor skal et thesis statement ikke være et statement?

21. maj kl. 22:00 af michaeljordan - Niveau: B-niveau

Som jeg forstår det, bør et thesis statement være den påstand, som en argumentative essay prøver at overbevise læseren om, formuleret præcist som den sidste sætning i en tragtformet indledning, der tager stilling til emnet. Altså noget alla:

There is a fine line between science and snake oil; society should prefer proven science, rather than medically questionable biohacking products that are in dire need of regulation.

Men når jeg skriver en thesis statement på den måde siger min lærer, at thesis statementet ikke er tydeligt og hun bliver i tvivl, om jeg har lavet et, selvom det er den sidste sætning i indledningen. I stedet siger hun, at jeg skal skrive det som et spørgsmål. Et eksempel på et thesis statement fra en 12-tals opgave:

The time to act is now, and that begs the question: How can we protect our mental wellbeing, without neglecting the natural course of development and oscillate between the nuanced relationships created and maintained in a world increasingly intertwined with technology, and is digital detoxing truly a viable solution?

Men det er jo ikke et statement, det er et spørsgmål. 

Fra bogen Do it, write!:

En problemformulering (engelsk: thesis statement eller research question) er den hovedidé, som du søger at undersøge, belyse eller overbevise din læser om.

Jeg forstår ikke hvorfor der står "thesis statement eller research question" som om de to ting er det samme. Den ene er jo netop et spørgsmål og den anden er en påstand. Et thesis statement bør vel være et svar på en research question?

Hvis min lærer synes, at jeg skal formulere min thesis statement som et spørgsmål så skal jeg vel gøre det. Men synes en censor til den skriftlige eksamen det samme?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj kl. 23:27 af Denstuderende25

Sådan som jeg forstår det og har gjort det i alle mine essays, behøver man ikke altid at skrive det som et spørgsmål. Man kan gøre det på forskelligvis. Det må man godt gøre til eksamen. Hvis du bliver bedt om at skrive dit thesis statement som et spørgsmål af din lærer, kan du bare gøre det i øve opgaverne. Du behøver nødvendigvis ikke gøre det samme til eksamen

Man kan også vælge at skrive på den måde at man viser tydeligt det man gerne vil undersøge/diskutere i sit essay. Et thesis statement burde være det/den problemstilling man ønsker at undersøger gennemen sit essay og selvfølgelig baseret på de tekster man har fået givet i opgavesættet. 

Censor og læren mener nødvendigvis ikke det samme til den skriftlige eksamen. Måske har din lærer en præference at man skriver thesis statement som et spørgsmål.

Håber det er til hjælp! :)

Svar #2
24. maj kl. 10:54 af michaeljordan

Tak for svaret, har været til eksamen nu, og endte med at skrive det som en påstand/holdning. Går ud fra at det ikke betyder så meget til den skriftlige eksamen. Min lærer har bare altid sagt at hun ikke kan finde mit thesis statement, selvom jeg synes at jeg gør det ret konkret og tydeligt som den sidste sætning i indledningen. Nu må vi se hvad censor siger.

Skriv et svar til: Hvorfor skal et thesis statement ikke være et statement?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.