Afsætning

Fona vs El-giganten

18. februar 2011 af erka (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej allesammen


Jeg har et spørgsmål omkring disse to virksomheder, min ven og jeg har en mindre diskussion, vi har lidt svært ved at enes.


Min påstand er at.

Fona og El-giganten er ens, de udbyder de samme produkter, service er det samme, beliggenhed også det samme. (El-giganten har bare større udvalg, de får udnyttet deres størrelse og bedre forhandlingskræft med leverandørerne)

På et marked som omhandler hverdags elektronik, så har folk mere eller mindre ingen præferencer til hvor det bliver købt henne. Dvs. folk tænker ikke, at hvis jeg nu køber mit "Sony" TV i Fona, så det mere prestige end hvis jeg køber et tilsvarende "Sony" i Fona. Altså folk er total indifferente over hvor man køber.

De måder kan kan diffentiere sig på, på dette marked er:

1. Fysisk butik kontra internet butik

2. Service.

3. Priser

4. Viden (nok mere specialiserede butikker, så synes ikke det rigtig gælder her, jeg antager en Fona assistent ved lige så meget som en El-giganten assistent)

5. Ekslusive varer.

Jeg mener ikke Fona er mere eksklusivt end El-giganten og Fona tager bare højere priser, fordi de ikke kan måle sig med El-gigantens størrelse, de har ikke samme forhandlingskræft hos leverandøren. Så derfor har Fona generelt et lidt højere prisniveau.


Min vens påstand:

Fona markedsfører sig mere eksklusivt og det er derfor prestige at handle i Fona frem for El-giganten. Deres design af butikken, deres katalog, kampagner osv... indikerer at Fona er et mere prestigefyldt sted at handle i forhold til El-giganten.

Argumenter:

Fona solgte førhen B&O i mange af deres forretninger, hvilket indikerer at den almene befolkning anser Fona som at være en finere kæde end eks. El-giganten.

Designet af deres butikker og kataloger viser at de er en del finere end El-giganten.

Derfor kan de tillade sig at sælge lidt dyrere end El-giganten.


Har jeg ramt hele ved siden af, eller har min ven ramt helt ved siden af. Ingen af os ville give sig, så vi prøver lykken her, håber der er nogen der kan sætte os på plads.


Brugbart svar (2)

Svar #1
18. februar 2011 af emul0c

Jeg tror at det i virkeligheden ligger et sted på mellemvejen. I min verden, så markedsfører Fona sig som at være et mere eksklusivt sted at handle end El-giganten. Derudover differensierer Fona sig på service. Fona har en meget høj service; og i min opfattelse bedre kvalificerede medarbejdere.
Går du ind i Fona og siger du gerne vil købe et 40" tv men du ikke ved hvilket, så vil du blive henvist til en ekspedient der ved noget om tv. Går du i El-giganten og siger det samme, så bliver du vist tv'ene af den pågældende ekspedient (nogle gange gymnasie-elever i studiejobs); derefter kan den unge ekspedient læse op af de informationer der står på skiltene - ikke ligefrem noget man ikke selv kan gøre.

Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig i El-giganten mht. forsikringer osv. - men i Fona har man den der i omgangskredse bliver kaldt "den syge Fona forsikring" eller hvad den nu bliver kaldt. Når man køber en ny computer kan man vælge at tegne en 3-årig forsikring for et beløb; men som dækker ALT; du kan praktisk talt tage computeren og smide den ud fra 3. sal og gå ned og sige den er gået i stykker - så bliver den byttet eller repareret uden spørgsmålstegn.

Men vil også give dine argumenter ret - El-giganten har billige produkter pga. sin størrelse og deres forhandlingskraft - Fona ville (med stor sikkerhed) sætte deres priser ala det samme, hvis de havde haft den samme forhandlingskraft. El-giganten er jo et kæmpe varehus som ligger i både Norge, Sverige og Danmark.
 


Svar #2
18. februar 2011 af erka (Slettet)

Hej Tak for svar.

Jeg ved ikke så meget om Fona's ekspedienter, har altid synes de tog overpriser på deres produkter, de sælger jo mere eller mindre de samme ting.

Det med forsikringer, bliver jo solgt alle vegne, både i El-giganten, bilka osv.... De er jo penge lige ned i lommen med de forsikringer. Det er jo ikke alle som lige tør og kaste sit 20.000 kr. fladskærmstv, ud af vinduet (bevidst) bare for at få den ombyttet. Typisk betaler du jo en 10-15% af købssummen i sådan en forsikring. Når uheldet er ude har varen tabt så meget værdi at det snildt kan svare sig for forsikringsselskaberne, at erstatte produktet med en tilsvarende. Sælgerne får endda provision for at sælge de forsikringer. Nogle gange kan de endda gå og puste dig i nakken hvis du ikke vil købe en tillægsforsikring med. Hvis du nu overvejer at købe en forsikring med, så kan man derimod forhandle sig til rigtig mange ekstra "gratis" produkter.

Sådan som jeg ser det, så ligner det da også at Fona er så småt ved at lukke ned, de har lukket en del af deres butikker ned igennem de seneste par år.

Jeg må da indrømme jeg er overrasket over at du også hælder lidt over mod:" Fona er ekslusiv" siden. Troede virkelig ikke folk tænkte... ahh Fona har bedre ekspertise. For mig og se, så ved ekspedienterne sjældent mere end den almene (nørd). Jeg har typisk sat mig godt ind i de enkelte produkter, hvis jeg skal ud og lave en større "investering". Hvilket betyder at det er sjældent en ekspedient kan komme med et input som er brugbart. Folk i dag er jo meget bevidste omkring elektronik, de ved typisk godt hvad de skal have, inden de træder ind i butikken.

Troede ikke der var en 6. parameter, men den kan nok godt tilføjes.

1. Fysisk butik kontra internet butik

2. Service.

3. Priser

4. Viden (nok mere specialiserede butikker, så synes ikke det rigtig gælder her, jeg antager en Fona assistent ved lige så meget som en El-giganten assistent)

5. Ekslusive varer.

6. Ekspertise / image (almene befolkningsimage af butikken)


Brugbart svar (2)

Svar #3
18. februar 2011 af emul0c

Det er rigtigt; næsten alle steder har de forsikringer - og ja de tjener boksen på en forsikring - det er helt absurd. Hvis de sælger 20 forsikringer af 2.000,- så er det måske en bærbar de skal erstatte. Har hverken kilder eller noget på det - men det er nok i den størrelsesorden; hvis ikke mere.

Hvad mig selv angår, så undersøger jeg også altid selv på forhånd, så det er utvivlsomt at de kan fortælle mig noget jeg ikke ved - men for de "almindelige" mennesker der ikke undersøger sådanne ting - der er det en klar fordel at få fortalt straight out: "Det her tv er det bedste til prisen!".
Ja sælgere er altid på provision, ellers er det svært at få solgt så meget - men der er forskel på hvordan deres provision er skruet sammen. Så den diskussion kan man ikke tage førend man kender de respektive lønpakker.

Du kan sammenligne det lidt med Fakta/Føtex - hvad er den reele forskel? De sælger de "samme" varer, men til forskellig pris. Her er de selvfølgelig ikke provisionslønnet - men hvad får folk til at handle de dyrere steder fremfor de billige, når det i bund og grund er de samme varer?

Hvorfor skulle Illum være mere ekslusiv end Magasin du Nord - samme varer, samme produkter.


Skriv et svar til: Fona vs El-giganten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.