Søgning på: fysik og kemi noter. Resultater: 16541 til 16560 af 39386
-
Termodynamikkens første hovedsætning
ForumindlægSærlig opgave III Jan. 2011, Opg. 1 Juni 2001, Opg. 1 Juni 2002, Opg. 1 Et mol helium (25,00 grader C og 4,00 bar) er indesluttet i en beholder med et gnidningsfrit og vægtløst stempel. Varmekapaciteten af en monoatomig gas (og dermed også helium) er CV,m= 3/2 R Gassen udvides til det dobbe... -
sucroseopløsning
ForumindlægBeregn, hvor mange gram sucrose (C12H22O11, Molvægt = 342) der skal anvendes til at lave 1 liter 0,5 mol sucroseopløsning (stamopløsning) dette er formlen jeg skal bruge M*n = m men skal den omskrives til dette? M/m = n M = 342 m = 0,5 er det her rigtig? n = 684 -
afstemning hjææælp
ForumindlægMan kan fremstille kunstig kryolit ud fra alminiumoxid ved følgende reaktionstrin: Al2O3 + HF ------> H3AlF6 + ´H2O H3AlF6 + Na2CO3 -----> Na3AlF6 + H2O+ CO2 d) afstem de to reaktionsskemaer e) hvad hedder de to stoffer der anvendes som reaktanter under fremsillingen og hvad er biproduktern... -
er den reaktionsvillig?
ForumindlægHej, er et stof reaktionsvillig hvis den har 2 funktionelle grupper? Eller hvordan er det nu, at man når frem til om den er reaktionsvillig eller ej. Jeg tænker på stoffet salicylsy.Se evt. strukturformlen her:http://www.biosite.dk/leksikon/salicylsyre.htm -
resonans formler?
ForumindlægHi :) jeg ved at resonans formler betyder at de forskellige struktur men samme kemisk formel! men skal man så ikke tage hensyn til ladninger? På forhånd mange tak! Sandy -
uhindret amin
Forumindlæghey jeg er i et projektarbejde støt på betegelsen uhindret amin eller rettere unhindered amin, er der nogen der forklare mig hvad en unhindered amin er? -
hjælp til én redoxlinging!
ForumindlægEr der en der kan FORKLARER og samtidig vise mig hvordan man løser følgende redoxlignig?: 2S2O3(2-) + I2 --> S4O6(2-)+2I- (2-) = 2- ovenover 3 tallet! -
syre-base ligevægt (haster)
ForumindlægDimethylamin, (CH3)_2NH er en organisk base, som er letopløselig i vand. 1) Hvordan beregnes pH for en 0,0258 M vandig opløsning af dimethylamin ved 25 grader celsius? Jeg har kun 1 opløsning, som er koncentrationen af dimethylamin. Kan ikk se , hvordan pH skal findes ud fra det.. håber nogen ... -
Smeltepunkt og kogepunkt?
ForumindlægHej, hvordan kan man ud fra molekylet se om et stof har højt smeltepunkt? ER der en sammenhæng mellem kogepunkt og smeltepunlt? Hvad er intermolekyler hydrogenbinding? -
Carboxylsyre: Deadline kl. 20
ForumindlægHej er der en venlig sjæl, som lige kunne skrive med mig over indbakken, jeg skal lige være sikker på det jeg har skrevet er korrekt. -
HJÆLP!
Forumindlægjeg er gået helt i stå ved den her opgave.. -
Elektronpar?
ForumindlægHvor mange bindende elektronpar er der i SO3? -
Funktionelle grupper
ForumindlægHeej alle Jeg sidder og læser til kemieksamen. vi har fået nogle overskrifter, som jeg er ved at lave dispositioner til. En af overskrifterne lyder: "funktionelle grupper i den organiske kemi". Nu er det så jeg sidder og overvejer hvor mange funktionelle grupper jeg skal skrive om. Ind... -
Forskel på Carbonhydrid og carboxylsyre?
ForumindlægJa, overskriften siger det hele. Hvad er forskellen? -
Organiske reaktionstyper
ForumindlægHej ! I forbindelse med organiske reaktionstyper , hvor mange vil I så mene , at der er ? Nogle steder er jeg stødt på 8 eller 9 andre steder 5 ? -
Oxidation af en sekundær alkohol?
ForumindlægHej alle sammen. Når en sekundær alkohol (ex: 2-propanol) oxideres afgiver den to H-atomer og bliver til en keton (ex: propanon). Men hvor bliver de to H-atomer af? De kan da ikk bare forsvinde? Og så li et sidste spørgsmål, hvordan oxidere man en sekundær alkohol? Hvad skal man tilsætte 2-propan... -
Gammel nisse søger hjælp :) til CO2 målinger i akvarievand
ForumindlægHej der. Jeg er gang med en forsøgsrække omkring græsningsrater og har selv dyrket alger i akvarier. CO" skal måles i vandet og det er vist noget med Ph og alkalitetstitrering ? Er spejlblank lige nu mvh Ayoe -
SRP hjælp udbydes...
ForumindlægHej Jeg vil godt hjælpe med SRP - MAT/FYS eller lign. Jeg læser selv på AAU (Civil ingeniør), og har nogle (efter min mening) gode projekt forslag, især indenfor numeriske metoder. Det jeg tilbyder er: Mulighed for sparing. Hjælp til litteratur. Hjælp til gennemlæsning af den endelige rappor... -
Tautomeri - uracil
ForumindlægUracil findes i to tautomere former: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Uracil_tautomers.png Hvilken en er mest stabil og hvorfor? -
Farmaci
ForumindlægHej, Fylder matematikken meget og betyder karakterene i farmaciuddannelsen meget for ansættelse? Jeg har kun fået 7/4 i matematik A, så derfor ved jeg ikke om jeg kan klare studiet.
