Søgning på: fysik projekt. Resultater: 18041 til 18060 af 20689
-
Eksponentielfunktion
ForumindlægDet er egentligt omhandlende fysik, men det er mere et matematisk spørgsmål. k = henfaldskonstant K= -ln(a) N=antal radioaktive kerner t = tid N(t) = N0 * e-kt I min matematikbog siger den, at forskriften er f(x)= b * e-kx hvor k = + ln(a) Hvorfor er k den første funktion negativ og den som min... -
Sorte huller
Forumindlægi en fysik opgave skal jeg: Beregne hvor ofte det sorte hul 3c 273 skal sluge en stjerne på størrelse med solen for at opretholde sin stårling. jeg har udregnet den mængde energi der frigøres ved at omdanne 10% af solen masse til energi. Jeg kender kvasarens udståling og ved at et sorthul ca.... -
Hvad påviser lillefingerreglen?
ForumindlægHej alle derude :) Jeg er ved at læse op til fysik/kemi eksamenen her i 9. klasse. Jeg skal op til januar. Jeg har bare lige et problem; jeg kan ikke finde ud af, hvad lillefingerreglen beviser. Jeg ved godt, hvad den går ud på; at håndfladen skal være i magnetens kraftfelt, fingerne skal følge... -
Fejlkilder (Ellære)
ForumindlægHej med jer. Jeg sidder og skriver en fysik rapport om serieforbindelser og paralleleforbindelser af modstande (to resistere i dette tilfælde). Den praktiske del gik ud op at finde "I", R1, R2, Rs, Rp, ΔR1, ΔR2, ΔRs, ΔRp. Jeg har spekuleret over hvilke fejlkil... -
Termisk energi + termisk energi
ForumindlægHej, i en fysik opgave bliver vi bedt om at redegøre for, hvordan man kommer frem til formlen: mlod * clod * ΔTlod + mvand * cvand * ΔTvand = 0 Det er i forbindelse med at vi finder varmefylden for et stykke metal (loddet) ved at sænke loddet ned i varmt vand. Vi har beregnet varmef... -
Jordens salte - Mangel på forsøgsopgaver.
ForumindlægDet er sådan, at jeg kun har fået et uddrag af de forsøg, vi har arbejdet med, da vi havde emnet i 8'ende klasse. Jeg skal op til fysik her på fredag, og jeg har efterhånden hevet hårene af mit hoved i frustration over mangel på opgaver. Vi har fået af vide, at der ikke bliver mulighed for ... -
Vekselsstrøm en- og tre-faset vekselstrøm
ForumindlægHej folkens. Jeg sidder her med noget fysik som er ret vigtigt, da det er en aflevering til imorgen. Spørgsmålene er meget simple, men synes ikke rigtig jeg forstår hvad det egentlig er. Spørgsmålene lyder som følgende: 1.) Hvad er enfaset vekselstrøm. 2.) Hvad er trefaset vekselstrøm. 3.) H... -
Adgangskrav
ForumindlægPå www.ug.dk står der om min (forhåbentlig) kommende viderergående uddannelse, at "Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B, matematik A og fysik B samt enten kemi B eller bioteknologi A. Alle fag skal være bestået." Alle fag skal være bestået... - skal det forståes sådan, at hv... -
Hvordan hænger knagerækken og syrer/baser sammen?
ForumindlægHej alle kloge hoveder :) Jeg skal op til fysikeksamenen om en måned, og nu sidder jeg og laver notater. Men jeg er stødt på et spørgsmål, som jeg ikke kan knække; hvad er sammenhængen mellem knagerækken og syrer og baser?? Jeg har skrevet om hvordan metaller reagerer med syrer, men den anden ka... -
Syrer og Baser
ForumindlægHej derude, håber noget vil hjælpe mig lidt. Jeg er ikke så god til fysik og kemi, men prøver da :D Hvilke bestanddele er der i en syre? - de indeholder altid H+ ioner Hvilken pH-værdi har syrer? - 0-7 Hvilke egenskaber har syrer? - de kan afgive H+ ioner, sur i smagen, kan lede strøm, reagere... -
Impulsmoment og en skøjteprinsesse
ForumindlægJeg sidder med en SRP opgave i Matematik A og fysik B hvor i jeg ved hjælp af impulsmomentbegrebet skak argumentere for at en skøjteprinsesse roterer hurtigere når hun tager armene ind til siden. Det har jeg styr på, men jeg vil også gerne nævne hvad der foregår når hun samtidig med sin rotation... -
Forsøg: Finde Gnidningskoefficient
ForumindlægHej. Jeg sidder med en rapport i fysik, hvor vi skal finde gnidningskoefficienten. Jeg tre forskellige lodder af 50g, 60g, 90g for træ. Jeg har tre forskellige lodder metal (aluminium) på 50g, 70g, 80g. I skemaet skal jeg beregne Ft=m*g, hvilket jeg godt forstår og kan. Men der står så at je... -
2 små figurer
ForumindlægHej Jeg er i fuld gang med at repetere noget fysik, men der er lige to figurer, som jeg ikke rigtig forstår. Den første figur viser gitterstrukturen i en halvleder, og jeg kan se nogle elektroner, som er de små sorte prikker. Men hvad er de hvide huller? (Figuren er vedhæftet) Den anden fig... -
Transformatorligningen
ForumindlægHej alle. Jeg skal snart op i mundtlig Fysik B eksamen, og sidder derfor og læser op på en række forskellige emner. Efter et nærmere kig på transformatorligningen, blev jeg i tvivl om en ting. Ligning: U = 4,44*B*A*N*f Hvor kommer de 4,44 fra??? Jeg er udmærket klart over, at de kommer ... -
HJÆLP til SRP om svingninger
ForumindlægHej, Jeg er kommet godt i gang med mit srp i fagene Fysik A og Byggeri og Energi A, men der er en opgave i min opgaveformulering jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal gribe an: Der ønskes en redegørelse for et dæmpet fjeder/masse-system (bevægelsesligning: mx´´ + bx´ + kx =0) – herunder en r... -
Graf for parameter fremstilling i TI-interactive
ForumindlægHej (: Jeg har i et forsøg i fysik filmet en lejetøjsbils bevægelse gennem en bilbane, hvorefter jeg i Logger Pro har fået x- og y-koordinaterne. Er der nogen der ved, om man ud fra x-koordinaterne, y-koordinaterne og tiden t kan få TI-Interactive til at bestemme parameterfremstillingen for bile... -
H+ ion forsøg
ForumindlægHej skal til fysik eksamen i morgen så det haster med et svar! Men mit spørgsmål er hvad er det egentlig man viser med forsøget hvor man dypper en ph strimmel i saltvand og ligger det på filtpapir rundt om en glas plade og sætte strøm til med krokodillenæb og så sætter en plet saltsyre. Man vis... -
Den kolde krig: Opstillede missiler
ForumindlægJeg er igang med mit studieretningsprojekt om den kolde krig og raketteknologi (fysik/historie). "Giv en redegørelse for den kolde krig med særligt fokus på raketkapløbet under den kolde krig. " Jeg er så kommet der til, hvor jeg skal undersøge hvor og hvornår der blev opstillet missile... -
Trigonometriske funktioner og svingninger
ForumindlægDet lykkedes mig ikke at få svar da jeg spurgte sidst, så jeg spørge igen! Jeg skal til SRO forsvar meget snart og jeg skal have svaret på de her spørgsmål, til metodiske del, som jeg er lidt forvirret over hvordan jeg kan fortælle om: A) Hvordan har du arbejdet for at besvare problemformuleri... -
PalladiumChlorid i en brændselscelle?
ForumindlægJeg skal til fysik eksamen imorgen, hvor jeg skal forsvare en tidligere rapport je ghar lavet omkring brændselsceller. Nu hvor jeg sidder og gennemgår den bliver jeg dog i tvivl hvad palladiumchlorid's funktion er i en brændselscelle. Er der nogle der har den fjerneste idé, hvad den gør g...
