Søgning på: historie begreber. Resultater: 18221 til 18240 af 22480
-
Digt/sang som omhandler 1980'erne
ForumindlægHej! Jeg har virkelig brug for jeres hjælp.. Jeg er i gang med den kendte Dansk/Historie opgave og er stort set færdig. Jeg manger bare en tekst(digt, sang) som omhandler kvindernes rolle i samfundet i 1980'erne.. Altså det her med at kvindebevægelsen er slut og det er mere kariere mindet ... -
DHO HJÆLP !!
Forumindlægjeg er igang med min DHO historie opgave, jeg skriver om gernerobringen af Granada og har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg skal skrive ved mit sidste spørgsmål. så hvis der er nogle der bare kan det her emne så vil jeg gerne have noget hjælp! :) jeg her to kilder set fra kristen og muslim... -
Liberalisme - Kildehjælp
ForumindlægJeg har i DHO valgt at skrive ud fra følgende problemformulering "Jeg vil i faget historie, skrive om liberalismens fødsel, og herunder dække en række spørgsmål. Hvad er liberalismen og har den ændret sig gennem tiden? Hvilke konsekvenser fik liberalismen for Europa og Amerika? Hvorf... -
Religion metode i AT - skal metoden anvendes?
ForumindlægHej, Jeg har AT i religion og historie (brugt samfundsfagligt). Emnet er jihad og 9/11, og onelineren lyder: Kan forskelle i kultur, politik og religion forklares som årsag til katastrofen 9/11? Når jeg nævner min metode i religion, skal jeg så bare sige, hvordan vi gjorde det, eller skal ... -
Religion metode i AT - skal metoden anvendes?
ForumindlægHej, Jeg har AT i religion og historie (brugt samfundsfagligt). Emnet er jihad og 9/11, og onelineren lyder: Kan forskelle i kultur, politik og religion forklares som årsag til katastrofen 9/11? Når jeg nævner min metode i religion, skal jeg så bare sige, hvordan vi gjorde det, eller skal ... -
Tale - levn eller beretning?
ForumindlægJeg sidder og kæmper med AT, hvor mit ene fag er historie. Lige nu er jeg igang med at lave kildekritik på en instruktionstale (til dem der kender den, så er det Himmler, der indstruerer SS-soldaterne under jødeudryddelserne). Men jeg kan virkelig ikke gennemskue om en tale er et levn eller e... -
Forslag til spansk tekst i SRP
ForumindlægHej. Jeg har netop i dag valgt at skrive om den spanske borgerkrig i fagene spansk (A) og historie (A). Derfor tænkte jeg, om der var nogen, der havde et forslag til en spansk tekst/film, jeg kunne bruge til at analysere. Jeg ved godt, jeg i den sidste ende ikke får lov til at vælge, men mine lær... -
AT-eksamen
ForumindlægHej alle. Jeg står i den situation, at jeg skal op til AT imorgen. Jeg beskæftiger mig med 11. september og overvågning, i fagene historie og samfundsfag. Jeg ville lige høre om der er nogen som er intresserede i at hjælpe mig med noget, som virkeligt haster. Jeg kunne godt tænke mig, at ... -
Produkt til samfundsfag eksammen?
ForumindlægHej alle Jeg skal op i eksammen i samfundsfag, hvor jeg har trukket emnet "Kulturmøder". I dag har jeg så fundet ud af, at man skal også lave et produkt til eksammen, hvor det f.eks. godt kunne være et filmklip, en tredimensionel genstand, et rollespil eller en plakat. Så derfor ville ... -
HASTE HJÆLP!
ForumindlægHey. Skal til eksamen imorgen og mangler en anelse desperat, en novelle at perspektivere til fra pensum. Novellen jeg har valgt, at analysere hedder "Paradisæblerne" og er skrevet af Martin A. Hansen. Historien kan man sige er en omskrivning af "Rødhætte", med en anelse ... -
Konstantin - kristendom - problemer!
Forumindlægjeg er i gang med min danskhistorie opgave. jeg skriver kun i historie. Jeg skal skrive om Konstantin den stor og hans forhold til kristendommen, men jeg er nu gået helt ned... jeg har en lang og grundig redegørelse samt analyse, men jeg forstår simpelthen ikke meningen med vurderingen, for mig a... -
Hvad kan naturgeografi- og historiemetoderne tilsammen?
ForumindlægHej SP! Jeg skal op i AT i morgen tidlig, og faldt lige over spørgsmålet: Hvad kan fagenes metoder TILSAMMEN, som det ene fag ikke ville kunne alene? Jeg har, som overskriften siger, fagene NG og historie. Min problemformulering lyder som følger: Hvad var årsagen til tsunamien i Det I... -
Oversættelse
ForumindlægEr der nogen der kan hjælpe med at oversætte følgende sætninger til tysk: 1. Kender du historien om jøderne? Ja, den kender jeg. 2. Var bedstemors forældre unge i 1939? Ja, det var de. 3. Skriver faren et brev? Nej, han skriver det ikke. 4. Hvornår mærker moren krigens følger? Hun mærker de... -
Sætningsoversættelse
ForumindlægEr der nogen der kan hjælpe med at oversætte følgende sætninger til tysk: 1. Kender du historien om jøderne? Ja, den kender jeg. 2. Var bedstemors forældre unge i 1939? Ja, det var de. 3. Skriver faren et brev? Nej, han skriver det ikke. 4. Hvornår mærker moren krigens følger? Hun mærker... -
Opdagelsesrejsende - hvorfor tog de afsted?
ForumindlægHej. Jeg er igang med at skrive min historie-opgave i 2.g. Jeg har valgt emnet opdagelserne, med fokus på spaniernes møde med indianerne, og alt hvad dette medførte. Men først vil jeg lave en kort redegørelse over de europæiske opdagelsesrejsende. Men: jeg kan ikke finde ud af hvad der fik dem ti... -
Dansk analyse perspektivering
ForumindlægJeg skal op til mundtlig dansk eksamen her snart. Jeg er næsten færdig med selve analysen, men mangler perspektivering... Jeg kan simpelthen ikke finde nogen tekst at perspektivere til andet end en fra pensum. Er der nogen der kender nogle historier om et barn/børn der ikke føler at de passer ind... -
Sød, ægyptisk nat
ForumindlægHej! Jeg er igang med at skrive DHO om imperialismen, og skal analyserer digtet "hvid mands byrde" i historie og dansk. Jeg har et lille spørgsmål: Hvorfor er det nu, at "Sød, ægyptisk nat" er en metafor for, at være i en slags kristen uvidenhed (dvs. at man ikke har kendskab ... -
Hvordan foregår samfundsfag eksamen
ForumindlægHej alle. Her onsdag skal jeg op til samfundsfag eksamen. Jeg har spurgt mine klassekammerater hvordan eksamen foregår og de er også meget i tvivl. Jeg har ikke mulighed for, at kontakte min lærer og derfor vil jeg spørge om nogen havde erfaringer fra 9 klasse samfundsfag eksamen. Jeg har godt se... -
Hjælp til problemformulering.
ForumindlægHejsa. Jeg skal til 24-timers eksamen i Historie. Jeg har trukket Vietnam med fokus på krigen. Mine bilag er: USA's syn på indokina. USA's støtte til Frankrig. Domino-teorien. My Lai Masakren. Amerikanerne om massakren. En artikel: Obanma lukker vietnam ind i varmen. ...... -
Cubakrisen - En sejr for Amerikansk politik?
ForumindlægHej! Jeg har lige et spørgsmål. Var udgangen på Cubakrisen en sejr for den amerikanske politik? Mit svar ville være ja, men men en mere uddybning af svaret kunne være fint. Jeg har ledt efter svar på det, og kan jo læse udfra historien at Khrushchev valgte at tage raketterne tilbage, uden at h...
