Søgning på: historie begreber. Resultater: 18861 til 18880 af 22480
-
Analyse af tekst
ForumindlægHej Skal lave en analyse analyse af "Far og jeg" og er i tvivl om der bliver brugt allegori. Har inkorperet ordet i denne sætning: Lige så stille udtones historien og fortællertempoet stiger igen i og med det beskrivende sprog falder når de nærmer sig hjemmet, novellen slutter og overg... -
EP på HF
ForumindlægHej. Er der nogen som evt. har været til eksamen i EP på HF, der evt. kan hjælpe mig lidt? For det første er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg har stillet det korrekt op, og for det andet er jeg i tvivl om jeg har båret mig korrekt ad mht. metodevalget og kildekritikken (skriver i historie og samfun... -
Graphic Novels... Forslag?!
ForumindlægHej! Jeg trak graphic novels, som eksamensemne. Ledte over det hele, og fandt ingen spændende, korte fortællinger, som ''historien om en moder'', f.eks. Kunne I tænke jer at hjælpe mig lidt? Nogle forslag til spændende graphic novels fortællinger af kendt forfatter og helst ogs... -
Brug din fantasi og hjælp mig med nogle emner
ForumindlægHej Jeg sidder i den sistuation at jeg skal op til årsprøve i AT indenfor temaet: Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden I fagene samfundsfag og historie Dog er jeg i den situation at jeg har problemer med at finde et emne/område, derfor vil jeg høre om i har nogle gode idéer, der skal... -
AT - kampen for det gode liv
ForumindlægHej folkens, Jeg sidder og skal igang med AT. Jeg vil gerne hvis jeg kunne kombinere fagene biologi (A) og historie (A) med hianden. Hertil vil jeg vælge 2. verdenskrig og menneskeforsøgene herunder. Problemet ligger i at jeg ved ikke hvordan jeg skal koble disse til ''kampen om det... -
arv og miljø- dansk mundtlig eksamen
ForumindlægHej, jeg har trukket emnet "arv og miljø" som mit fordybelsesområde til min mundtlig eksamen. Er der nogen der har nogle ideer til hvad mit prøveoplæg kunne være Måtte ikke tage ørneflugt eller den grimme ælling fordi den er meget brugt og man kender historien er der nogen der kunne... -
Analyse af ''Mørkningstimen'' - Merete Pryds Helle
ForumindlægGoddag venner, Som dansk opgave skal vi skrive en analyserende artikel om ovenstående novelle. Analysens formål er at analysere og forstå ''de to verdener'' som hovedpersonen begår sig i. Det ville være en stor hjælp hvis nogen kunne lave en kort analyse, bare for at kaste lidt... -
Problemformulering til DHO
ForumindlægHej. Jeg skal til at skrive DHO (Dansk historie opgave) nu her og har valgt et emne der hedder "Krigen mod terrorisme" hvor mit fokus er på islamisk terrorisme og angrebet mod World Trade Center i 2001. Her er min problemformulering som snart skal afleveres: Redegør for islamisk terro... -
Hjæææælp til synopsis
ForumindlægHej studieportalen, Jeg er igang med et kulturfag projekt (samfundsfag, historie og religion) og har lavet problemstillingerne til min synopsis. Jeg har problemer ved at få formuleret en ordentlig problemformulering, der samler alle problemstillingerne til et overordnet spørgsmål. Emnet er som s... -
Grundbøger
ForumindlægJeg er igang med at skrive en kommunikationsopgave til mit 4. semester på KU. Jeg skal skrive om Finlands national identitet og dennes udvikling før og efter 1917. Jeg skal skrive på gymnasieniveau, og det skal være et kapitel i en bog om nationalisme. Layout og indhold skal være så autentisk so... -
Læsetest i dansk
ForumindlægHej Jeg har fået en læsretest af min dansklære, som jeg gerne vil vide hvad heder. Min dansklære har taget forsiden af læseprøven af, så jeg kan ikke se hvilken overgang den var. Hvi du kan genkende denne læseprøve, vil jeg meget gerne have svar. Overskrifterne: Tekst 1: Metroen Tekst 2: Fuglen... -
DHO problemformulering og problemstilling
ForumindlægHej. Jeg skal så småt i gang med at finde ud af hvad jeg skal skrive om i DHO- dansk historie opgaven i 1. g. jeg er dog lidt i tvivl om hvad jeg præcist vil skrive om. Jeg har tænkt mig at skrive om Barokken, da jeg syntes det var rigtig spændende at arbejde med, da vi tidligere havde om det... -
KVINDEUNDERTRYKKELSE vigtigt
ForumindlægHej! Jeg skal nu igang med at skrive min dansk historie opgave. Mit emne er kvindernes rolle i 1800 tallet og idag. Og jeg har rigtig meget brug for nogle forfattere, som skriver om kvindernes roller el. kvindernes ligestilling eller noget lignende. Og eftersom jeg ikke selv kender nogle, vil jeg... -
Forundringsspørgsmål til stændersamfunds tekst
ForumindlægHej allesammen, jeg sidder med en historie opgave der skal laves. Det første jeg skal have klaret er at stille et forundrings spørgsmål til teksten og derefter lave en fuld synopsis af det. Mit problem er lige nu at jeg har meget lidt erfaring med forundringsspørgsmål og helt ærligt så ved jeg ik... -
Første- eller andenhåndskilde eller... ?
ForumindlægHej. Jeg skal foretage en kildekritisk analyse af en kilde, som handler om en krigskorrespondents oplevelse af det første gasangreb under 1. verdenskrig. Teksten står i en grundbog til historie, og det er skrevet ud fra personens oplevelse af angrebet, men jeg er dog i tvivl om det så er en først... -
Hjælp til DHO
ForumindlægInden længe skal jeg aflevere min problemformulering til DHO, men jeg har et problem, da jeg ikke har fundet ud af noget emne! Vi skal indblande både dansk og historie i vores opgave, ligeledes skal vi skrive efter 1850. Jeg har tænkt på noget moderne gennembrud med Herman Bang eller Georg Brande... -
Hvad er en tendens?
ForumindlægJeg er blevet bedt om at gøre rede for tendenser i en tekst i en danskopgave, som jeg skal aflevere om et par dage. Jeg syntes det lød en smulle underligt, da vi indtil videre kun havde arbejdet med tendenser i forbindelse med historie. Så jeg spurgte ind til det, og det var, som jeg havde regnet... -
Hjælp til valg af underemne
ForumindlægHej, jeg har projektopgave her om lidt over en uge, men jeg (rettere sagt min gruppe - hvis vi stadig ender med at være en gruppe) mangler stadig et underemne. Overemnet er “det udfordrer…” og jeg vil rigtig gerne arbejde med biologi og noget historie/religion. Jeg har et par forskellige emner je... -
DHO - det haster
ForumindlægHej. Jeg er ved at skrive min DHO udelukkende i historie. Jeg skal jo min opgave få besvaret min problemformulering. Mit problem er, hvordan får jeg besvaret den, idet min problemformulering er taksonomisk nievau (ved ikke helt hvordan jeg skal formulere mig). Redegørende analyserende og diskut... -
Budskabet i Pis Gerda
ForumindlægJeg er i fuld gang med at analysere mit prøveoplæg til min mundtlig dansk eksamen på onsdag. Jeg har fundet novellen "Pis Gerda" af Ole Bundgaard, men jeg kan simpelthen ikke finde hans budskab? Og hvad hedder det når når en novelle starter med første del af slutningen, historien og så ...
