Samfundsfag

Værdipolitik og fordelingspolitik

08. september 2011 af mariegrøn (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Er der nogen, der kan forklare mig forskellen på værdipolitik og fordelingspolitik?

Min lærer har prøvet at forklare mig det flere gange, men jeg forstår det tydeligvis ikke rigtig, for jeg bliver ved med at glemme det...

Brugbart svar (2)

Svar #1
08. september 2011 af Walras

Fordelingspolitik handler om, hvordan samfundets ressourcer skal fordeles. Dette vedrører politik omkring, hvordan statens indtægter skal inddrages, og hvordan de skal videredistribueres som statens udgifter. 

På denne måde er der mestendels tale om skatte- og socialpolitik, men det er klart, at disse områder også trækker spor ind i værdidiskussionen. Der er ikke nødvendigvis tydelig adskillelse.

Værdipolitik handler om, hvilke værdier samfundet baserer sig på.

Heraf er det spørgsmål som miljø, ligestilling, integration, retspolitik et cetera, men der er i øvrigt ofte også her en nødvendig sammenhæng med den fordelingspolitiske diskussion.

Brugbart svar (4)

Svar #2
08. september 2011 af NikolajOlsen

Det er også svært at dele dem op, for de hænger jo meget sammen. Men man kan vel sige, at fordelingspolitik handler om økonomi, altså økonomisk omfordeling. Det er eksempelvis spørgsmål om, hvor stor skatten skal være og deraf hvor stor velfærdsstaten skal være. Herunder omfanget af overførselsindkomster som SU, kontanthjælp, dagpenge osv.

Omvendt handler værdipolitik typisk om noget, der ikke har med penge at gøre. Det kan være retspolitik, udlændingepolitik, miljøpolitik osv. Men her er opdeling mellem værdipolitik og fordelingspolitik jo tydeligvis problematisk, for er det fordelingspolitik eller værdipolitik når man lægger afgifter på elforbrug f.eks.?

Skriv et svar til: Værdipolitik og fordelingspolitik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.