Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

David Kahn

14. december 2011 af sofiiehansen (Slettet)

Hej.

Er der nogen der har noget om David Kahns vurderinger om hvad kodebrydning gjorde for anden verdenskrig? Jeg har kigget rundt omkring, men jeg kan ikke finde noget, men jeg mener at hans vurdeing var, at det ikke var på grund af kodebrydning at man vandt krigen.

Men er der nogen der har en kilde hvor det står i, det ville virkelig være en stor hjælp!

Mvh. Sofie


Brugbart svar (2)

Svar #1
14. december 2011 af wut123 (Slettet)

Har du læst denne artikel af David Kahn fra 1994?

www.usafa.edu/df/dfh/docs/Harmon36.doc

Nu har jeg ikke selv læst den hele igennem men han nævner blandt andet i starten:

Winston Churchill said it was "the dominating factor all throughout the war. ...Battles might be won or lost, enterprises might succeed or miscarry, territories might be gained or quitted, but dominating all our power to carry on the war, or even keep ourselves alive, lay our mastery of the ocean routes and the free approach and entry to our ports." In the attempt to keep these sea lanes open, codebreaking played an important role.

og til sidst konkluderer han

The consequence of all these converging efforts was that, between mid-December 1943 and mid-January 1944, U-boats sighted not one of the 10 convoys that sailed close to their patrol lines and sank only one isolated merchant ship. In the first three months of 1944, U-boats sank only three merchantmen in convoy out of 3,360 that sailed- at a cost of 36 submarines. By then vast convoys, sometimes hundreds of ships stretching from horizon to horizon, proceeded majestically across the Atlantic, bringing to Britain the men and material that would drive a stake through the heart of the wickedest regime the world had ever seen. This was done by the brave men who sailed the ships and flew the planes and by the American shipwrights who built more ships than any fleet of submarines could have sunk. But their bravery and their efforts were supported, and their sacrifices ameliorated, by the backroom boys, the boffins, who broke the German U-boat codes.

 


Svar #2
14. december 2011 af sofiiehansen (Slettet)

Mange tak!

Jeg synes bare jeg havde læst et sted, at han ikke syntes at Ultra spillede en vigtig rolle.

Kender du måske til nogle kilder, hvor der er nogle historikere der udtaler sig 'negativt' om hvad kodebrydning betød for anden verdenskrig? Jeg har kun én negativ kommentar om det, og det er fra Hans Kirchoff.


Brugbart svar (2)

Svar #3
14. december 2011 af wut123 (Slettet)

Nej, desværre.


Skriv et svar til: David Kahn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.