Studievalg og videregående studie

At holde sit eksamensbevis åbent

17. maj kl. 17:39 af Anonym123412
Hejsa, jeg henvender mig til jer for at stille et spørgsmål omkring at holde sit eksamensbevis åbent. Jeg ønsker at komme ind på en uddannelse der kræver et højt snit men snittet er der desværre ikke endnu, og det tror jeg heller ikke at det kommer til at blive når jeg afslutter gymnasiet. Jeg skal bruge Matematik A og Kemi B, så derfor skal jeg alligevel supplere det efter gymnasiet. Mit spørgsmål kommer her, er det stadig muligt at holde sit studenterbeviset åbent, dvs “framelde” sig fra én eksamen, for så at læse enkeltfag efter gymnasiet for at få et højere snit? Jeg har eksempelvis nogle fag hvor jeg tror at jeg kunne have klaret mig bedre end hvad jeg har gjort nu. Dvs at jeg efter gym skal læse omkring 4-5 fag inklusiv Kemi B og Matematik A. Kan jeg godt afslutte omkring de 4-5 fag på et år, så jeg allerede kan søge uddannelse et år efter jeg er færdig med 3G? Og er det stadig muligt at få et højere snit efter 3G eller er det helt umuligt?

Mvh Stresset elev i 2g

Svar #1
17. maj kl. 17:41 af Anonym123412

Hejsa, jeg henvender mig til jer for at stille et spørgsmål omkring at holde sit eksamensbevis åbent. Jeg ønsker at komme ind på en uddannelse der kræver et højt snit men snittet er der desværre ikke endnu, og det tror jeg heller ikke at det kommer til at blive når jeg afslutter gymnasiet. Jeg skal bruge Matematik A og Kemi B, så derfor skal jeg alligevel supplere det efter gymnasiet. Mit spørgsmål kommer her, er det stadig muligt at holde sit studenterbeviset åbent, dvs “framelde” sig fra én eksamen, for så at læse enkeltfag efter gymnasiet for at få et højere snit? Jeg har eksempelvis nogle fag hvor jeg tror at jeg kunne have klaret mig bedre end hvad jeg har gjort nu. Dvs at jeg efter gym skal læse omkring 4-5 fag inklusiv Kemi B og Matematik A. Kan jeg godt afslutte omkring de 4-5 fag på et år, så jeg allerede kan søge uddannelse et år efter jeg er færdig med 3G? Og er det stadig muligt at få et højere snit efter 3G ved at holde sit eksamensbevis åbent eller er det helt umuligt?

Mvh Stresset elev i 2g

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj kl. 00:54 af Stxelev02

Hej

Jeg forstår din situation, for jeg har selv stået i netop det dilemma tilbage optil mine sidste eksamener i 3.g. Jeg valgte dog at blive student.
Kort og godt; ja, det er muligt at framelde sig den sidste eksamen og derved holde sit eksamensbevis åbent. Derefter kan du tage på HF-enkeltfag og få merit for de fag du allerede har læst, men du kan også vælge at læse de fag om som du har fået en knap så god karakter i. På HF-enkeltfag har man nemlig 2 forsøg per fag.

Kan du afslutte 4-5 fag på et år?
- Ja, et enkeltfag tager mellem et halvt år og et helt år, så du vil have 2-3 fag ad gangen.

Er det muligt at få et højere snit?
- Ja, det afhænger alene af din indsats.

Nedenfor skriver jeg lidt råd og ting til overvejelse.
1. Besøg hjemmesiden ”softit.dk”, hvor du kan undersøge hvordan snittet vil blive, alt efter karakteren i de forskellige fag.
2. Tag til studievejledning på HF-enkeltfag og bliv klogere.
3. Overvej om du er i stand/villig til at ligge den nødvendige arbejdsindsats i det for at løfte dine karakterer i de fag du vil læse om. Kan du gøre det bedre denne gang?
4. Er kvote 2 en mulighed på den pågældende uddannelse?

Held og lykke

Mvh

Svar #3
22. maj kl. 01:05 af Anonym123412

Hejsa tusinde tak for din respons! Jeg hører bare forskelligt iforhold til det med at åbne sit eksamensbevis, nogle siger at det ikke var muligt længere efter de demitterede studenter i 2023. Men jeg tænker at det nok ville være en god ide at undersøge det hos en hf enkeltfag vejleder. Men tjo iforhold til om kvote 2 ville være en mulighed, vil jeg sige at det er meget sjældent at man kommer ind. Mit drømmestudie er odontologi studiet på KU, og som det ser ud nu er det svært at komme ind på en kvote 2. Der er omkring 1000 kvote 2 ansøgere om året, og omkring 10 kommer ind derfra. De fleste af dem der kommer ind har også erfaring indenfor tandverdnen (tidligere tandplejer, tandklinikassistent osv). Endte du med at komme ind på dit drømmestudie, da du ikke valgte at åbne dit eksamensbevis?

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. maj kl. 01:21 af Stxelev02

Hej igen

Så vidt jeg ved, så er dit eksamensbevis stadig åbent, når du ikke tager den sidste eksamen. Jeg skal dog ikke kunne sige om tingene har ændret sig siden jeg selv stod i dilemmaet. Det er derfor, at det bedst, at du tager kontakt til en studievejler på HF-enkeltfag.

Ja, så skal du nok ikke satse så meget på kvote 2.

Jeg selv holder stadig sabbatår. Mit fremtidige studie er der dog intet problem med at komme ind på, da jeg stærkt overvejer enten bygningsingeniør eller maskiningeniør. Jeg måtte dog også på HF-enkeltfag i sabbatåret, da både bygningsingeniør og maskiningeniør kræver kemi C som jeg ikke læste i gymnasiet.

Jeg skal da gerne indrømme, at jeg en gang havde en svag tanke om at læse nogle uddannelser som kræver et højere snit end hvad jeg har. Siden er det dog gået op for mig, at de uddannelser nok ikke er så meget for mig alligevel.

Mvh

Svar #5
22. maj kl. 01:24 af Anonym123412

Ja okay. Men alt Lykke og held din vej! Jeg skal faktisk også læse fag op efter gymnasiet. Er det sværere når man supplere et fag og skal man også op til det skriftligt hvis man feks supplere kemi fra 0-b eller matematik fra b-a?

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj kl. 01:39 af Stxelev02

Hej igen

Tak for det.

Det er ikke sværere at læse et fag som supplering frem for at læse faget på samme niveau i gymnasiet. Dog er det sådan, at et suppleringsfag kun kan trække dit karaktergennemsnit ned, ikke løfte det.

Alt det konkrete vedrørende fagene, tror jeg, at en studievejleder kan svare langt bedre på. Det er noget med, at tingene er en smule anderledes på HF, men det har studievejlederen styr på.

Hvis du bruger “softit.dk”, kan du indstille den til HF-enkeltfag. Derved kan du se eksamensformen for de enkelte fag, da du for de enkelte fag og deres respektive niveau kan se, om du kun skal op til en mundtlig eksamen eller også en skriftlig.

Mvh

Svar #7
22. maj kl. 01:53 af Anonym123412

Tak for hjælpen ig dit svar. God dag!

Brugbart svar (0)

Svar #8
22. maj kl. 02:13 af Stxelev02

Velbekomme og god dag til dig også.

Skriv et svar til: At holde sit eksamensbevis åbent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.