Studievalg og videregående studie
Ekstrafag på GSK. Tæller det som 5a fag og må jeg derfor gange mit snit med 1.03?
Det er ret vigtigt for mig at vide, da det er ret udslagsgivende for mit fremtidige studie om jeg kan eller ej. Jeg afsluttede gymnasiet juni 2024 og er færdig med midt ekstra a-fag her til december.
Tak på forhånd
Svar #1
01. november 2025 af AngelOneOne
Hej,
Umiddelbart kan du ikke regne med at du kan få lov til at gange op.
Hvis man har afsluttet en gymnasial uddannelse efter den 1. maj 2022, og bagefter tager GSK for, for eksempel, at opfylde nogle specifikke adgangskrav, så gælder reglen om nedjustering af dit karaktergennemsnit. Det betyder i praksis, at hvis karakteren i det eller de supplerende fag trækker dit gennemsnit ned, så genberegnes (nedjusteres) det gennemsnit du søger videregående uddannelse med. Hvis karakteren i det eller de supplerende fag ikke trækker ned, så ændres dit karaktergennemsnit ikke.
Bonusmiltiplikatoren (altså de 1,03 eller 1,06), gælder kun for det oprindelige gymnasielle eksamensbevis, og for dem der har afsluttet og haft de ekstra A-fag i løbet af gynmasiet. De supplerende fag du tager gennem GSK efter gymnasiet, medtages ikke, da det skal indgå i eksamensbeviset som gymnasial eksamen. Så hvis det er supplering der er tale om, så gælder reglen for nedjustering.
Når man tager et suppleringsfag gennem GSK, er det typisk for at opfylde et specifikt adgangskrav på en videregående uddannelse, som man ikke opfylder på nuværende tidspunkt (altså for eksempel Matematik A, eller fysik B). Så hvis det er det du er i gang med, så er du altså omfattet af genberegningsreglen. Hvis suppleringsfagene ikke er et krav, kan (og jeg skriver kan) det se lidt anderledes ud, hvis A-faget(ene) tæller som en del af dit gymnasielle eksamensbevis. Er det tilfældet, kan du muligivis gøre brug af multiplikationsbonussen, men det sker hverken automatisk, eller er sikkert du kan gøre brug af den.
Søg derfor efter råd hosstudievejledingen, som ville kunne vejlede dig specifikt i forhold til lige din situation, og de fag du har valgt.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Ekstrafag på GSK. Tæller det som 5a fag og må jeg derfor gange mit snit med 1.03?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.