Studievalg og videregående studie

Er hhx for meget matematik

06. marts kl. 17:17 af Isabb
Hej,

Jeg er en pige på 15 år, der snart skal vælge, hvilken ungdomsuddannelse jeg gerne vil starte på. I den forbindelse har jeg været på brobygning på både STX og HHX for at få en bedre idé om, hvad de forskellige uddannelser indeholder.

Jeg oplevede, at STX føltes lidt for folkeskole-agtigt for mig, og jeg havde svært ved at se mig selv gå der i tre år. Til gengæld syntes jeg, at HHX virkede virkelig spændende. Jeg blev især interesseret i fag som erhvervsjura, afsætning og innovation, fordi de handler om virksomheder, økonomi og hvordan man udvikler idéer. Det er nogle emner, jeg synes virker meget mere motiverende og relevante.

Det, der gør mig i tvivl, er matematik. Jeg er ikke særlig glad for matematik og føler heller ikke, at det er mit stærkeste fag. I folkeskolen får jeg normalt omkring 4 i matematik, og derfor kan jeg godt blive lidt bekymret for, om matematik kommer til at være meget svært på HHX. Jeg er også lidt bange for, om matematik fylder i mange af fagene, og om det vil blive et stort problem for mig.

Samtidig føler jeg, at HHX passer bedre til mine interesser end STX, og derfor vil jeg rigtig gerne høre lidt mere om, hvor meget matematik egentlig fylder på HHX, og om det er noget, man godt kan klare, selvom matematik ikke er ens stærkeste fag.

Jeg ville derfor blive rigtig glad for jeres råd til, hvad der kunne være det rigtige valg for mig.

Venlig hilsen Isabb

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts kl. 19:03 af tycconRoblox

Jeg kan ikke udtale mig om nogle fag på HHX, da jeg ikke selv har gået på HHX. På STX indgår matematik dog i både fysik og kemi, men hvor meget matematik der er, afhænger af niveauet.

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. marts kl. 19:27 af tycconRoblox

Du kan læse lidt om forskellen på matematik i folkeskolen ift. gymnasiet her:                               http://webmatematik.dk/lektioner/overgang-til-gymnasiet

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts kl. 18:05 af Anders521

#0 Du kommer nok ikke til at arbejde med matematik, hvad angår sprogfagene (dvs. dansk, engelsk, spansk, almen sprogforståelse,  osv...) og det samme gælder for erhvervsret, afsætning og historie.  Men i virksomhedsøkonomi og international økonomi kan/vil matematik spille en rolle.                               

Er matematik svært på HHX? Det kan det godt være, men det er ikke mere svært end det man har på STX eller HF (det er blot min mening).    

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. april kl. 22:34 af tycconRoblox

På HHX er matematik mere anvendelsesorienteret, mens på STX er matematik mere teoretisk.
På begge uddannelser arbejder man med næsten de samme emner i matematik.

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. april kl. 22:41 af tycconRoblox

Matematik er ikke svært, hvis man laver afleveringerne, spørger om hjælp og følger med i undervisningen.

Skriv et svar til: Er hhx for meget matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.