Dansk

kronik?

31. marts 2011 af louisææ (Slettet)

Hej alle..

Er der nogen der kan hjælpe mig med at forklare hvordan man præcis skriver en kronik? Ja en kort redegørelse og så diskussion. Det kan være tekster osv. - Men jeg har lidt svært ved det alligevel, for man skal jo være neutral og man må ikke komme med sine egne meninger. Dvs man må ikke sige. Jeg synes..., jeg tror han mener...., jeg giver ham ret.... osv..hvis der så er tale om to tekster, så kan jeg godt sige at ham her synes det her, imens hende den anden synes det her. så kan jeg godt stille dem op mod hinanden, men så er der jo ikke mere at sige? Det er da ikke så godt? Hvad diskuterer man så hvis man ikke må komme med sine meninger.
Synes det er svært at skelne det. om at komme med sin egen mening og være neutral. Og hvordan kan man være neutral som objekt?

Håber I vil hjælpe :) tak!


Louise


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. april 2011 af kloppervok (Slettet)

Du må godt komme med din egen mening, hvis det er relevant og giver noget. Den skal diskuteres og sættes op i mod andre synspunkter.

Jeg citerer fra "Litterær artikel, kronik og essay - de skriftlige prøvegenrer i dansk" (af Annette Hauer og Birgitte Munk) : "Når vi sætter kronikken ind i Ciceros model og sammenligner med den litterære artikel, er den skrivende i højere grad til stede med sin egen stemme og holdninger"

Her har du opskriften på en kronik:

http://www.skrivopgave.dk/Opgavetyper/kronik/index_html

Held og lykke:)


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. april 2011 af backus (Slettet)

Her finder du en trin for trin vejledning til kronikken, som du endda kan medbringe til eksamen.


Skriv et svar til: kronik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.