Psykologi

Kognitive skemaer - anoreksi

26. marts 2014 af Miatmadsen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej :) Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig. 
Jeg sidder lige med en AT opgave, og skal finde på nogle eksempeler på hvilke dysfunktionelle skemaer anorektikere har? Som så senere kan lægge grobund for denne lidelse  


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2014 af 123434

"

Vores tolkninger af omgivelserne foregår via såkaldtekognitive skemaer, der er indre, mentale strukturer, som på en systematisk måde gemmer på de erfaringer, vi har gjort på et bestemt område eller med bestemte mennesker. Man kan også sige, at de kognitive skemaer består af generaliserede erfaringer. Det kan f.eks. dreje sig om et kognitivt skema, der indeholder vores typiske opfattelser af ældre mennesker, eller et skema der inde­holder vores typiske opfattelser af det modsatte køn. Skemaerne er udviklet på baggrund af alle de erfaringer, vi i tidens løb har gjort med henholdsvis ældre mennesker og mænd/kvinder. De er praktiske i dagligdagen, fordi de hurtigt gør os i stand til at bestemme andre mennesker, men de kan også let føre til meget stereotype opfattelser af andre.

Man kan også tale om mere praktiske skemaer. For eksempel kan vi have et restaurant skema, der er udviklet på baggrund af alle de erfaringer, vi i tidens løb har gjort ved at være på restaurant."

"Kognitivt skema
En systematiseret og almengjort viden, der er uddraget af flere tidligere erfaringer på et bestemt område og som benyttes som et grundmønster til at klassificere og tolke nye erfaringer med; essensen af erfaringer gjort på et bestemt område.  "

http://psykologiensveje.systime.dk/1-den-mangfoldige-psykologi/bog/psykologiske-retninger/kognitiv-psykologi.html


Skriv et svar til: Kognitive skemaer - anoreksi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.