Samfundsfag

Marginalskat?

28. marts 2014 af SophiaDVallier - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal forklare hvad marginalsakt er til resten af min klasse, så de forstår det, men jeg kan ikke helt forstår hvad det betyder, selvom jeg har søgt på det. Håber du kan hjælpe mig eller redergøre det lidt for mig. Tak på forhånd. :-) 

p.s Jeg har fået fortalt dem med den sidste tjente krone men forstår det stadig ikke helt. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. marts 2014 af 123434 (Slettet)

Overblik over forskellige skattetyper

"Flad skat: At alle betaler den samme skatteprocent uanset indkomstniveua.

Progressiv beskatning:Jo mere du tjener, jo højere procentsats betaler du i skat

Bundskat:skat der beregnes af hele den del af en skatteyders indkomst som overstiger personfradraget

Topskat:skat der beregnes af den del af en skatteyders indkomst som overstiger en vis, højeste grænse i det progressive skattesystem indført ved skattereformen i 1994

Bruttoskat:skat der betales af en indkomst uden at eventuelle fradrag trækkes fra

ejendomsskat:skat som med udgangspunkt i de offentlige ejendomsvurderinger pålægges ejere af fast ejendom

Grundskyld:skat som pålægges en grundejer, beregnet ud fra den offentlige vurdering af grundværdien

Selskabsskat:skat som betales af aktie- og anpartsselskaber, andelsselskaber mfl. på grundlag af selskabets skattepligtige indkomst

Virksomhedsskat:skat af den del af en privatejet virksomheds overskud som ikke er kapitalindkomst, og som ikke hæves som personlig indkomst

Marginalskat(skat af den sidst tjente krone):skat som betales af den øverste del af den personlige indkomst, dvs. den del der overstiger et vist beløb. 

Personfradrag:bundfradrag som benyttes ved beregning af privatpersoners indkomstskat

Indkomstskat:personskat som beregnes og betales i forhold til vedkommende persons skattepligtige indkomst"

www.ordnet.dk

Skriv et svar til: Marginalskat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.