Engelsk
To do eller to be?
Skal jeg bruge en form af to be eller to do?
Jeg har fået fortalt at man bruger to do ved spørgsmål og ved nægtende sætninger (passer det?).
Men hvilket udsagnsord skal jeg bruge i disse eksempler?
Do you come home? eller Are you coming home?
Are you eating here? eller Do you eat here?
Det var super hvis I kunne fortælle mig hvornår man skal bruge den ene og hvornår man skal bruge den anden? :)
Svar #2
06. april 2014 af policemanmem
Det såkaldte "dummy-do" indsættes ganske rigtigt i spørgende sætninger og i negationer. Dette kan man altså ikke vise med et hovedverbum alene
Eksempler:
"Do you know where Elvis lives?" (modsat *know you where Elvis lives?" - * markerer fejlsætning!) - "Did he see the concert yesterday? (modsat *saw he the concert yesterday?)
"I do not (don't) know where to buy some new shoes" (modsat *I know not where to....)- "They don't go on holiday" (modsat *they go not on holiday)
Den eneste undtagelse jeg kan komme på er kopulaverbet "be": "Are you my nephew?" - "He is not (isn't) very tall!"
Den udvidede tid (ing-form) bruges om processer. Altså betyder "are you eating here?" noget ala "er du i færd med at spise her?", eks. hvis man kommer over til et bord, hvor der sidder én med en tallerken..
Af samme grund svarer man på spørgsmålet "What are you doing" følgende: "I am eating/doing my homework/washing up" etc, da man er "i færd med" det.
Ved ikke om det besvarer dit spørgsmål.
I mine øjne afgøres valget af, hvilken kontekst man befinder sig i. Så jeg kan ikke umiddelbart definitivt udelukke én af varianterne.
Svar #3
06. april 2014 af Sofiaa2 (Slettet)
#2 Do you eat here? Betyder det så: Spiser du her (normalt). Mens Are you eating here betyder, skal du spise her (lige nu)?
Mens: Do you come home betyder Plejer du komme hjem/kommer du normalt hjem? Mens Are coming home betyder: Kommer du hjem nu?
Svar #4
06. april 2014 af policemanmem
#3 - Ja, vil mene det er nogenlunde som du siger det. (Do you eat here often? er nemlig et generelt spørgsmål ('spiser du her tit?')).
Men jeg tænker dog, at ing-formen i begge tilfælde også kan bruges, selvom det ikke sker lige nu og her.
Eks: en mor ringer til sin datter, som er flyttet hjemmefra, og spørger, om hun kommer hjem til jul: "Are you coming home for Christmas?"
Eller hvis nu en gruppe venner har arrangeret at tage ud og spise, og de ikke har hørt fra Bente, om hun kommer med: "Are you eating with us on Friday?"
Kan ikke garantere at det er korrekt, men sådan ville jeg selv formulere spørgsmålene i sådanne tilfælde.
Svar #6
08. april 2014 af Stygotius (Slettet)
A. Man skal passe på ikke at blande begreberne sammen.
Udvidet tid og simpel er forskellige aspekter.
En ing-form er ikke et aspekt, men en form af et verbum som bl.a. bruges til at danne aspektet "udvidet tid" med.
Den gyldne regel for brugen af udvidet tid er at den bruges om:
"EN UAFSLUTTET HANDLING I ET AFGRÆNSET TIDSRUM".
F.eks. betyder "What are you doing?" "Hvad står du og laver?" mens
"What do you do" betyder "Hvad laver du", dvs. -"hvad er dit arbejde?"
Herudover bruger udvidet tid til at beskrive en nærliggende fremtid, -om noget som allerede er planlagt eller besluttet eller er i sin begyndelse. "Are you dining out tonight?" = "Skal du ud at spise i aften?"
"I'm seeing my dentist tomorrow" = "Jeg skal hen til tandlægen i morgen"
En almindelig misforståelse går ud på at udvidet bruges om noget der sker lige nu mens den talende meddeler sig. Det er ikke rigtigt. Det kan dreje sig om et tidspunkt i nuet eller om noget der var ved at ske 500 år tidligere.
Eks.
In 1170 when Thomas a Becket was praying in his church he was murdered by four of the King's men"
B. Ved verbet "be" bruges omskrivning med "do" kun i imperativ (bydeform) som f.eks. i
"Don't be silly"
Svar #7
08. april 2014 af Stygotius (Slettet)
A. Man skal passe på ikke at blande begreberne sammen.
Udvidet tid og simpel er forskellige aspekter.
En ing-form er ikke et aspekt, men en form af et verbum som bl.a. bruges til at danne aspektet "udvidet tid" med.
Den gyldne regel for brugen af udvidet tid er at den bruges om:
"EN UAFSLUTTET HANDLING I ET AFGRÆNSET TIDSRUM".
F.eks. betyder "What are you doing?" "Hvad står du og laver?" mens
"What do you do" betyder "Hvad laver du", dvs. -"hvad er dit arbejde?"
Herudover bruger udvidet tid til at beskrive en nærliggende fremtid, -om noget som allerede er planlagt eller besluttet eller er i sin begyndelse. "Are you dining out tonight?" = "Skal du ud at spise i aften?"
"I'm seeing my dentist tomorrow" = "Jeg skal hen til tandlægen i morgen"
En almindelig misforståelse går ud på at udvidet bruges om noget der sker lige nu mens den talende meddeler sig. Det er ikke rigtigt. Det kan dreje sig om et tidspunkt i nuet eller om noget der var ved at ske 500 år tidligere.
Eks.
In 1170 when Thomas a Becket was praying in his church he was murdered by four of the King's men"
B. Ved verbet "be" bruges "do" kun i imperativ (bydeform) som f.eks. i
"Don't be silly" eller ved emfase (eftertryk) som i "Do be sensible"
Skriv et svar til: To do eller to be?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.