Andre fag

Forskydningskraftkurve og maksimalt moment

29. april 2014 af 09xcc (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har fundet en forskydningskrafkurve for en bjælke med jævnt fordelt last, og understøttet som vist på det vedhæftede billede. Jeg skal bruge forskydningskraftkurven til at bestemme det maksimale moment for bjælken, men kan ikke finde ud af at bestemme afstanden y, hvor det maksimale moment vil forekomme.

Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Vedhæftet fil: foto (1).JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2014 af hesch (Slettet)

Det forstår jeg ikke:  Du har to fordelte laster, P over en strækning på 2a, P1 over en strækning på a. På tegningen ser ud til, at P1 = 3/2 * P. Der er på tegningen vist en understøttelse til venstre = 2/3 P*a:

Ligning, nedadrettet:  P*2a - 3/2*P*a - 2/3*P*a = -0,167*P*a ? ?  Flyver bjælken ?   Summen af alle kræfter skal vel være = 0.

Svar #2
29. april 2014 af 09xcc (Slettet)

P1 skulle meget gerne være P1=4/3*P, ifølge mine beregninger. 
Det er en bjælke der er fast, simpelt understøttet til venstre, og lægger af på nogle bjælker, som yder kraften P1, til højre. 

Vedhæftet fil:foto (2).JPG

Brugbart svar (0)

Svar #3

Jeg kan ikke følge med her. Reaktionskraften til venstre kalder du nu R3 .  Prøv at skrive alle de oplysninger, som opgaven giver.  Ellers er det lidt svært, at forklare hvordan det regnes ud.

Svar #4

Det er desværre lidt svært at forklare da mit problem her er opstået et stykke inde i en opgave, men har prøvet at vedhæfte den oprindelige opgave nu. 
Det er anvendelse af strimmelmetoden, hvor jeg lige nu regner på en strimmel, somm ligger langs kanten CE. 

Men er det muligt at du kan give en pronipiel forklaring af hvordan man ud fra forskydningskurven finder ud af hvor på bjælken, det største moment forekommer, da det jo forekommer hvor forskydingen er nul?

Vedhæftet fil:foto (4).JPG

Brugbart svar (0)

Svar #5

Momentet defineres ved  M = r * F, hvor r er længden af "arm" i moment = kraft * arm. Når kraften er fordelt, findes momentet så ved:

M = ∫ r dm. Altså du får to integraler fra 0 til y og fra y til 2a, hvis sum så skal være maximum, 0, whatever.

Integralet beregnes ved at substituere dm = k * dr, hvor k er en konstant.

Svar #6

Jeg tror ikke helt jeg er med på hvad dm og dr er? og derudover, hvad er k, når jeg substituerer dm = k * dr?

Jeg har aldrig lært metoden med M = ∫ r dm, men derimod at momentet for fordelt last er: M = 1/8 * P * L2

Brugbart svar (0)

Svar #7

Der skulle i #5 have stået: M = ∫ r dF, og du skal substituere dF = k * dr. Enheden for k kommer så ud i N/m.

M = 1/8 * P * L2  er en "færdig formel". Sådanne går jeg ikke så meget op i.

Din momentkurve henad bjælken bliver så to sammensatte parabler, der gerne skulle have værdien 0 for enderne af bjælkerne, eftersom ingen af bjælkernes ender kan overføre et moment. ( Bjælken er ikke indspændt ).

Prøv at stille det op.

Brugbart svar (0)

Svar #8

#7:  bjælkernes  →  bjælkens

Skriv et svar til: Forskydningskraftkurve og maksimalt moment

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.