Musik

Formanalyse musik

30. april 2014 af kalle1996 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Kære studieportalen. Jeg står desværre i den uheldige situation, hvor jeg skal lave en formanalyse i musik. Vi har hverken lært om noder eller andet, men vores lærer forventer alverden. Sangen jeg skal lave en formanalyse om er Man in The Mirror af Michael Jackson. Hvis der er nogen som kunne hjælpe mig ville det være super, da jeg er ret meget på bar bund


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2014 af NielsAamandPedersen

Formanalyse går i sin simpleste form ud på at opdele musikken i forskellige stykker, hvoraf nogen har ligheder og andre ikke har. Det kan lyde forvirrende, men er det faktisk ikke. Typisk vil det i en popsang være vers, omkvæd og C-stykke (break/mellemstykke/whatever)

Nu ved jeg ikke hvilke ord jeres lærer vil have at i bruger, så nu bruger jeg bare mine.

Sæt musikken på. Skriv ned hvad du hører på et stykke papir. Du vil nok høre at der er nogle dele der går igen. Hør musikken igen. Det kan være at du skal flytte lidt rundt på det du troede du hørte første. Det handler bare om at du skal danne dig et overblik over hvad der sker i sangen. Hør musikken indtil du synes du har det.

Du vil højest sandsynligt finde en 3-4 forskellige hoveddele.

Det kan være at der er to ens stykker, der kun er lidt forskellige. så kan du kalde dem A og A' (A og A-mærke), det samme med B og C. Du kan også sætte flere mærker hvis de er forskellige på andre måder.

Man kan argumentere for mange forskellige tolkninger når man laver en formanalyse. Det vigtigste er ikke om du finder "den rigtige", men at du har nogle tanker om hvorfor du har inddelt sangen som du har gjort. Nogen gange er det meningen med sangen at den skal kunne tolkes på forskellige måder.

Nå, med alt det sagt har jeg her et bud på hvordan en formanalyse på Man in the Mirror kunne se ud. Jeg håber du laver din egen og ikke bare kopierer min skitse:

A' -  intro (mangler overledning til omkvæd. Man kunne sagtens argumentere for at den skulle hedde noget andet end A)
A  -  vers
B  -  omkvæd
A  -  vers
B  -  omkvæd
B'  -  omkvæd (toneartskift til sidst)
B''  -  omkvæd (forlænget 2. halvdel)
C/outro/noget andet  -  jeg synes det er et gennemkomponeret afsnit med elementer af både vers og omkvæd.

Det er ret skitseagtigt det jeg har lavet, og man kunne sagtens gøre det på en anden måde. Man kunne evt. dele verset op i "vers" og "overledning til omkvæd", så man kan kalde introen for et rigtigt vers.

Jeg håber det kan hjælpe dig. Meld gerne tilbage med flere spørgsmål eller hvis jeg bare har gjort forvirringen total.

mvh Niels
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. april 2014 af NielsAamandPedersen

PS
Brug noget tid på at beskrive hvordan musikken er ud for de enkelte formdele. Hvordan er trommer, bas, kor, sang, guitar, effekter osv


Svar #3
30. april 2014 af kalle1996 (Slettet)

#2

PS
Brug noget tid på at beskrive hvordan musikken er ud for de enkelte formdele. Hvordan er trommer, bas, kor, sang, guitar, effekter osv

Du har ingen anelse om hvor lettere du har gjort det! Jeg takker mange gange og kommer muligvis med et spørgsmål senere på dagen eller imorgen :)

Min lærer vil gerne have at det ca. skal fylde 10 minutter, så har du nogen anelse om hvordan kan fylde så meget? Tænker selv lidt på at forklare hvorfor jeg har valgt det (feks) skal være b-a-a-b-osv, men jeg tvivler bare på at det kan fylde nok til at jeg kan forklare om det i 10 minutter


Svar #4
04. maj 2014 af kalle1996 (Slettet)

op


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. maj 2014 af NielsAamandPedersen

hov - ja! Jeg har sendt dig en besked. Poster den også lige her så andre kan se den:

Jeg tror du vil finde at 10 minutter går hurtigt. Sangen i sig selv tager 5 minutter. Har alle i klassen arbejdet med den samme sang? Hvis ikke vil jeg foreslå at du bruger den som "powerpointshow", hvor du simpelthen starter og stopper musikken mens du fortæller hvad der sker.


Jeg synes at det lyder på din opgave som om at det er en form for eksamenstræning. Nu har jeg faktisk aldrig været til en mundtlig musikeksamen, men jeg tror ikke du skal sætte musikken på til eksamen med mindre du har en virkelig god grund til det.

Jeg ved ikke om du har forskellige mulige formanalyser, men hvis du har kan du hurtigt komme ind på det.

Det aller vigtigste er at du argumenterer for hvorfor du har gjort som du har. "jeg kalder dette her for A', fordi....". Det er som sagt det vigtigste. Jeg synes at en super god måde at gøre det på er at tegne og skrive på tavlen imens.

Jeg tror ikke at du skal være bekymret over tiden. Bare du altid kan svare på hvad du har gjort og hvorfor.

mvh Niels


Skriv et svar til: Formanalyse musik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.