Geografi

Forberedelse til FSA (geografi)

30. april 2014 af AnnaDD (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle,

Det er sådan, at jeg har trukket geografi som udtræksfag. Jeg har aldrig prøvet nogle af FSAerne fra de forrige år, og jeg føler mig virkelig på bar bund. Jeg synes ikke rigtig, at jeg heller har lært noget i geografitimerne, da min lærer ofte bare sætter en film på omhandlende fattigdom. Jeg føler dog ikke, at dette har givet mig så meget viden, og jeg er derfor ret nervøs for afgangsprøven! Nogen der ved hvordan, at man kan forberede sig bedst muligt? (jeg skal op om to uger)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2014 af millefleur (Slettet)

Jeg har også trukket Geografi. Prøveformen og sværhedsgraden er utrolig let, hvert fald i forhold til mange af de andre prøver som fx. religion. FSA prøverne består af spørgsmål med forskellige valg muligheder, meget af det er generalviden så du behøves ikke være nervøs for den. Jeg kan evt. sende nogle af spørgsmålene fra de tidligere prøver hvis det hjælper. Du siger bare til. :)


Svar #2
07. maj 2014 af AnnaDD (Slettet)

Tusind tak! Det må du meget gerne :-)!


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2014 af millefleur (Slettet)

Jeg skriver bare første del af prøven, og de spørgsmål der ikke kræver billeder eller atlas. :)

Ministeriet for børn og undervisning

Folkeskolens afgangsprøve 2012 

Indledning

Transport

Du skal nu arbejde med transport på mange forskellige måder. Det kan være naturgeografi, som beskriver, hvordan for eksempel luftmasser, vand og is bevæger sig rundt. Eller det kan være i kulturgeografi, som beskriver, hvordan der for eksempel transporteres varer og folk fra sted til sted.

Opgave 1 Plade tektonik

Jordskorpens plader er hele tiden i bevægelse. Det er med til at sætte gang i vulkanudbrud og jordskælv rundt om på jorden.

[Her skal du bruge et billede der viser jordens plader og deres bevægelse, google "pladetektonik"]

Vælg de korrekte svar og din viden om pladerne.

Sæt 3 X

A - Vulkanismen i Middelhavsområdet skyldes bl.a. den afrikanske plades bevægelse.

B - I Danmark er der aktive vulkaner.

C - I Japan er der stor risiko for jordskælv.

D - Den eurasiske plade og stillehavspladen bevæger sig væk fra hindanden

E - Der er mange vulkaner i Mellem- og sydamerika

F - Aftstanden mellem Sydamerika og Afrika er konstant.

Opgave 2 Jorden indre arbejder

Hvilke årsager kan der være til vulkanisme i Island?

Sæt 2 X

A - Den grønlandske indlandsis presser vulkaner op sydøst for Danmarksstrædet.

B - De nordatlantiske pladebevægelser skubber vulkaner op fra havbunden.

C - Den nordatlantiske og den eurasiske plade bevæger sig væk fra hinanden.

D - Gletsjere får undergrunden til at smuldre.

E - Der er et hotspot i den konstruktive zone, hvor Island ligger.

Opgave 3 Istidens landskaber

Gletsjere fra indlandsisen har flere gange flyttet materiale fra de skandinaviske fjelde og hen over Danmark.

Hvilke udsagn er rigtige?

Sæt 2 X

A - En smeltevandsslette er dannet foran isranden.

B - Tunneldale er formet i perioden efter den seneste istid.

C - Når isen bevæger sig hen over klipper, kan der dannes skurestriber.

D - Alle sten i Danmark stammer fra den danske undergrund.

E - Når isen bevæger sig hen over landskabet, eroderes alle klipper helt bort.

Opgave 4 Undersøg vind og luftfugtighed

Du og din klasse skal på lejrskole. Din gruppe skal måle vindens hastighed og luftfugtighed.

Hvilke af disse redskaber skal i huske at have med på turen?

Sæt 2 X

A - Jordbor

B - Geologhammer

C - Vindmåler

D - Hygrometer

E - PH-meter

F - Sigtesæt

Opgave 5 Nedbør og traffik

Understreg det rigtige svar i hver parantes.

Kraftige regnskyl kan genere trafikken. SKybrud er, når der falder (2, mindst 15, mindre end 10) millimeter nedbør på 30 minutter eller derunder. Hvis temperaturen er under 0* C, falder nedbør som (regn, dug, sne). Veje kan blive sne- og isglatte, og når der saltes, er det for at (fastholde, sænke, hæve) vands frysepunkt.

--- I de rigtige prøver er der rigtig mange opgaver med billeder eller diagrammer som man skal læse og forstå. Men mange af dem bygger på generalviden og logik. Jeg har bare taget 5 af opgaverne, så du skriver hvis du har et bud på nogle svar, så kan jeg give dig de rigtige. :) Håber det hjælper lidt.


Svar #4
08. maj 2014 af AnnaDD (Slettet)

Tusind tak! Jeg har prøvet at løse opgaverne, og hvis du har svarene lige ved hånden, må du da meget gerne sende dem! tusind tak igen! Det virker slet ikke så svært,som jeg frygtede :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. maj 2014 af millefleur (Slettet)

Opg 1 = A C E

Opg 2 = C E

Opg 3 = A C

Opg 4 = C D

Opg 5 = Mindst 15, sne, sænke.

Men prøven er virkelig den letteste af dem alle sammen. Der er ikke noget at være bange for hvis man bare har det mindste generalviden. :)


Brugbart svar (1)

Svar #6
09. maj 2014 af snylt (Slettet)

Jeg skal selv op i geografi, og jeg vil anbefale dig at bruge (hvis du har adgang): geografi-tjek.dk 

hvis du ikke har adgang til den, kan du prøve gyldendals webprøver for geografi (søg på google).

ligeledes kan du også prøve eksempelprøven på geografi (fra 2012), altså, den forgår ligesom, hvis du skulle op til den i dag (altså, hvis det er på computeren i tager den): https://eksempel.testogprøver.dk/test/b073a6ea-545f-45be-8dd7-eecb02ba423d/0

Sidst og ikke mindst, så læs og læs... find din bog, og begynd at læse!!! derefter, prøv at tage nogle test omkr. det du har læst eller bare generalt...

du skal nok også prøve at tænke på, hvilke emner der helt sikkert vil komme..og en af de emner vil helt sikkert være "pladetektonik" eller jordskælv, så læs omkring det, fordi det kan hjælpe dig meget...min lærer sagde noget i stil med , at det om "sekundær, primær og territære ehverv" også vil komme... og det er smart at få de tre begreber på plads, fordi de vil sikkert også komme..

håber jeg hjalp, og stil bare uddybende spørgsmål :)


Svar #7
11. maj 2014 af AnnaDD (Slettet)

Det hjalp rigtig meget - tusind tak! Vil prøve, at tage eksempelprøven :) 


Skriv et svar til: Forberedelse til FSA (geografi)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.