Virksomheder, der følger teorien, som er indeholdt i Born Global modellen, er karakteriseret ved at have minimum 25% af deres omsætning fordelt ud på eksportmarkeder, indenfor de første tre år af deres levetid. Oftest forekommer det for sådanne virksomheder, at de producerer produkter, som allerede inden opstart har henblik på at skulle ud på et internationalt marked. Der er altså tale om virksomheder med internationalt potentiale, og som herigennem er ”født” til at være globale. Generelt fremkommer det sådan, at der er en overvejende stor del af virksomheder, der følger Born Global teorien, der er IT-virksomheder.
Born Global modellen indeholder fire forskellige elementer, som er med til at karakterisere en virksomhed som ”født” til at være international: Grundlæggeren, Organisationen, Markedet og Teknologien.
Alt i alt vil de fleste Born Global virksomheder være grundlagt af ledere, der har erfaring med udenlandske markeder, enten i form af tidligere jobs eller uddannelsesophold. Organisationen bærer typisk præg af høje faglige og sproglige kompetencer, som medfører, at man nemmere kan trænge ind på nye markeder. Herudover vil de udvalgte markeder og den teknologiske udvikling, der er fremkommet i løbet af de sidste 20 år, også bære præg af, at der typisk vil være tale om teknologivirksomheder, når man ser på Born Global teorien, fordi det netop er denne type af produkter, som er blevet internationaliseret i højere grad gennem tiden.