Fysik
Måling af halveringstid - forsøg
Er der nogen der kan hjælpe med at aflæse det her i en graf i excel. Grafen viser de korrigerede tælletal (pr. 10 s ) som en funktion af tiden i sekunder. Plzz skriv trin for trin hvordan man gør, jeg er dårlig til excel.
- aflæse A_0 dvs. aktiviteten til t=0, og aflæse tiden, hvor aktiviteten er 1/2 * A_0. Denne tid er halveringstiden, som skal bestemmes.
Svar #2
25. april 2024 af ringstedLC
Kun du kan se grafen. Så indtil du vedhæfter et godt billede af den må du selv aflæse og gøre som der står i vejledningen.
Iøvrigt; det kræver ikke Excel-kundskaber at aflæse en graf.
NB. Og undlad at oprette det samme spørgsmål mere end en gang!
Svar #5
25. april 2024 af ringstedLC
Det kommer man ofte ud for ved forsøg. Mål afstanden til den nærmeste gitterlinje og mellem to gitterlinjer og beregn så A0. Eller sjus dig til en aflæsning.
Svar #6
25. april 2024 af Mary0
Er det rigtigt hvis jeg bare bestemmer værdien af aktiviteten ved t=0 direkte fra den eksponentielle forskrift? Min antagelse er baseret på, at parameteren 'a' i modellen repræsenterer skæringspunktet med y-aksen.
Svar #7
25. april 2024 af Mary0
Er det dette punkt som jeg skal beregne A_0 ud fra.
Svar #12
25. april 2024 af Mary0
Er det rigtigt hvordan jeg har fundet T_1/2
Svar #15
25. april 2024 af jl9
Hvis jeg aflæser kurven på grafen ved t=0, så er y-værdien ca. 79.
Halvdelen af 79 er 39.5.
Hvis jeg aflæser kurven på grafen, hvor y-værdien er 39.5, så er x-værdien t der ca.
Svar #17
27. april 2024 af Mary0
Jeg har brug for hjælp til disse spørgsmål
Fortag regression med en eksponentiel model, og bestem værdien af halveringstiden ud fra ligningen.
Hvor stor er aktiviteten A_0 udtrykt i enheden Bq?
hvor godt passer din værdi af halveringstiden med tabelværdien? Bestem den procentvise afgivelse.
Svar #18
27. april 2024 af ringstedLC
Der er foretaget regression. Jeg ved ikke hvilken ligning der menes, men:
leder frem til formel (112).
Svar #19
30. april 2024 af Mary0
Plzz er der nogen der kan hjælpe
Hvor stor er aktiviteten A_0 udtrykt i enheden Bq?