Samfundsfag
Patentdomstol?
Hej. Er der nogen, der kan forklare mig, hvad "patentdomstol" går ud på? Det er jo noget danske borgere skal stemme om til Europaparlamentsvalget 2014 25. maj.
Når jeg søger på google, forstår jeg det ikke rigtig. Det er et begreb, jeg skal fremlægge om på mandag. Så jeg vil gerne have det forklaret i et mere ungdommeligt sprog, da jeg ikke forstår begreber som: enhedspatentet.
På forhånd tak.
Svar #1
04. maj 2014 af 123434 (Slettet)
Hej
Hvis man har patent på en opfindelse, er det strafbart for andre at kopiere den.
Man ønsker en såkaldt enhedspatent, som gælder for alle EU-lande, som er med i patentsamarbejdet
Man skal med en ansøgning kunne få patent i alle landene, som er med i samarbejdet. Hvis en dansk virksomhed skal have patent, som reglerne er nu, skal de ansøge om patent i alle EU's lande. De skal så sende 28 ansøgninger. Hvis vi træder ind aftalen, skal vi så kun søge en ansøgning og patenten gælder i hele EU. Det vil være meget nemmere og billigere for danske virksomheder at kun skulle søge en ansøgning af sted, og så har de patent i hele patent-samarbejdets lande. Det er meget dyrt at skulle søge om patent i alle EU's lande, så for DK's virksomheder er det en økonomisk gevinst at træde ind i samarbejdet.
Patentdomstolen skal afgøre i tvister og overtrædelser om patenter. En dansk virksomhed skal ikke længere føre dyre retssager i udlandet, hvis deres produkt kopires. Hvis DK stemmer ja til patentdomstolen, skal overtrædelser om patent, hvor Danmark er involveret, foregå i patentdomstolen. Det er op til patentdomstolen, hvad der skal ske. Så på den måde kan man sige at vi afgiver suverænitet til patentdomstolen. Patentdomstolen vil tage sig af tvister og afgørelserne vil få betydning for hele EU.
Svar #2
07. maj 2014 af 123434 (Slettet)
Som de nuværnende regler er skal man have godkendt sit patent i hele EU, før at opfindelsen er beskyttet. Det er både dyrt og besværligt
Med et ja til patentdomstolen, kan man sende en ansøgning og man har patent i hele EU.
Fælles patenter fra andre EU-lande kommer også til at gælde i Danmark, hvis vi træder ind i patentsamarbejdet.
Skriv et svar til: Patentdomstol?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.