Samfundsfag

Marginalvælgere og kernevælgere

20. maj 2014 af qou (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle.

Jeg er i gang med at skrive SRO om vælgeradfærd, og har i den forbindelse svært ved at se forskellen på marginalvælgere og issuevoters. For mig lyder det som det samme. Er der en venlig sjæl der vil være så sød at forklare mig forskellen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2014 af LaPii (Slettet)

Jeg skulle da mene at issuevoters bare er det engelske udtryk for marginalvælgere, der så er det modsatte af kernevælgere..

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2014 af 123434 (Slettet)

Kernevælgere stemmer altid på det samme parti

Marginalvælger tager stilling fra valg til valg, hvilket parti de stemmer på.

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2014 af Singlefyren (Slettet)

Du kan kende dem på deres kagevaner:

SF's kernevælgere spiser altid citronmåne. Venstres spiser altid flødeskumskager. DF's spiser altid spandauere og snegle. Konservative spiser altid SarahBernard kage. Og suspekte drengerøvstyper som mig spiser altid, ja rigtigt! Kajkager!

Marginalvælgere derimod tager stilling fra kage til kage. (hey det gør jeg også wuhuuu!)

De kan ofte bestikkes med jordbærtærte, uhhhmmm!

Op til kommunevalg kan du kende marginalvælgere ved at det er dem som tager imod kager, croissanter, m.m. Ser du fx en granvoksen Uffe Holm-agtig mand som går med en blå ballon, så ved du at han er en svingvælger som stemmer på venstre hvis blot han må få en ballon. Dem som spiser uddelte croissanter er 100% svingvælgere, oftest midaldrende svært overvægtige arbejderklassekvinder. (Det kan dog også være en lusket SF'vælger der hamstrer gratis mad i smug, systematisk ved hvert valg). Dem der tager mod roser og røde balloner er mutanter, handicappede og/eller børn under 7 år. Det er 100% naturlov. Godt man ikke har fordomme ;)

Skriv et svar til: Marginalvælgere og kernevælgere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.