Musik

MUSIK

03. juni 2014 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvordan kan man se instruementer på en node, fx guitar eller trommer? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2014 af NielsAamandPedersen

Typisk står det med bogstaver et eller andet sted øverst. Jeg kan næsten tænke mig at det ikke er tilfældet her :-)
Normalt vil trommenoder have nogle "nodehoveder" som ikke ser almindelige ud, for eksempel krydser, firkanter eller andet.
Nogle gange vil guitarnoder være skrevet med "tabs", hvor der er tal i stedet for nodehoveder.

Med andre instrumenter er det lidt sværere, for noder er grundlæggende uafhængige af instrumentet der spiller dem.


Jeg håber det hjalp dig

mvh
Niels Aamand Pedersen

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2014 af NielsAamandPedersen

..og så ødelagde mobilbrowseren lige min fine formatering! Håber det kan læses alligevel.

Svar #3
03. juni 2014 af Mie12345678 (Slettet)

Forstår det ikke helt, kan du ikke forklar det lidt ydere (-:

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2014 af EmilieMortensen (Slettet)

Noder er ummidelbart uafhængige af instrumentet der spiller dem, som Niels så fint nævner. Altså vil noderne se ens ud om en trompet, fløjte eller basun f.eks. spiller dem. 
Dog er trommenoder og guitar noder en smule anderledes. Trommenodernes nodehoveder er "streger" eller "krydser" - og guitarnoder angives i akkorder eller "tabs"

håber det er forståeligt :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren

http://de.wikipedia.org/wiki/Partitur

har et udmærket eksempel, hvor man kan se, at instrumenterne er angivet til venstre for nodesystemerne.

Til klassisk guitarmusik benyttes normalt nodesystem.

Klaverstemmer benytter normalt to nodesystemer, der er koblet sammen i starten med en "Tuborg".


Skriv et svar til: MUSIK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.