Andre fag

Hvad skal man så gøre i livet

19. juni 2014 af schmeur (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Dette er en lang historie, men nu vil jeg prøve at gøre den kort. Jeg har altid følt at jeg har gået i skole for mine forældres skyld. Hver gang, jeg fik en god karakter i folkeskolen og gymnasiet, var det mest for at gøre dem glade. Men mit sidste år her på gymnasiet er gået uffatteligt dårligt(har ikke dumpet, men gennemsnittet er på cirka 4), hvillket der nok er en god grund til. Jeg har haft enormt meget fravær, pga. problemer med familie. 

Jeg ved ikke, hvad jeg vil i fremtiden. Men jeg ved bare, at jeg kunne klare eksaminerne meget bedre, hvis jeg ikke havde boet hjemme. Så jeg kunne have gået i skole for min egen skyld, og nok ikke have et så højt fravær.

Jeg holder sabbatår efter sommerferien. 
Hvad ville I råde mig til? At starte forfra på gymnasiet? Eller hvad? Jeg har egentlig bare tænkt mig at aarbejde her i mit sabbatår, og så finde ud af, hvad jeg gerne vil, men er så bange for, at mit gennemsnot evt. ikke er højt nok.

Nogle gode råd, til en skeptisk og lost pige?

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2014 af Trollpirat (Slettet)

Jeg vil anbefale dig at snakke med din udannelsesvejleder om det her.

Svar #2
19. juni 2014 af schmeur (Slettet)

Min uddannelsesvejleder siger, at jeg bare kan supplere mine fag.

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du kan ikke bruge suppleringskurser til at ændre dit gennemsnit, kun til at opfylde specifikke adgangskrav for at søge ind på en bestemt uddannelse.

Svar #4

Så der er virkelig ikke andet man kan gøre for at få ændret sine karakterer?

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Desværre ikke, nej. 

Svar #6

Så man kan næsten sige, at nærmest hele din fremtid(sdrømme), afhænger stort set af karakterene på gym`?

Brugbart svar (1)

Svar #7
20. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Nej. Der er en tendens til at overdrive betydningen af studentereksamen. Din fremtid er afgjort delvis af dig selv, delvis af dit miljø og held. Men det kræver vilje fra din side af, mener jeg. Med dette mener jeg viljen til at prioritere sine drømme ift. din virkelighed. Dette kan virke paradoksalt, men det er det bedste råd jeg kan give fordi det fordrer en form for udskillelsesmetode ift. dine drømme. 

Mvh Viktor 

Brugbart svar (1)

Svar #8
20. juni 2014 af ankerkæden (Slettet)

Du er ingen lost pige, men måske lidt for bange af dig iht. til de dumme karakterer, det med forældrene kan du alligevel ikke bruge til noget senere hen. Du kan jo bare benytte bibliotekets læsesal til lektielæsning så er du ikke hjemme så længe. Hvis du selv vil får du hurtigt lært at sætte noget i stedet. Klare du det uden studiegæld så vær glad, så langt så vidt. Du vil aldrig fortryde det.  Måske er du bare eventyrlysten hvilket er et kæmpe plus, men vent med det til du har noget at tage med dig på vejen ud i verden. Med den sidste eksamen i hus vil du altid være klædt på. Ang. de karakterer som du er så bange for.: ja det var jeg også engang. Om fredagen forlod jeg eksamenslokalet med et 6 tal i tysk. Om mandagen tog jeg afsted til østtyskland for at klare 1  salgs og markedtings opgave, jeg havde 4 uger til dette projekt. Det var ikke godt den første uge  heller ikke halvdelen af anden uge, men jeg ville ikke give op. Pludselig på 14 dagen oplevede jeg så mig selv klare 1 times langt møde på tysk uden problemer, ja og så fik jeg blod på tanden, efter 4 uger forstod ingen hvor jeg havde fået det 6 tal fra.  Sådan er det gået rigtig mange, så lov mig at fortsætte hvor du slap og kom så videre.! Held og lykke .

Mvh. MK.

Brugbart svar (1)

Svar #9
20. juni 2014 af sura1991

Jeg vil anbefale dig at holde sabbatår og komme lidt væk fra skolen. Man lærer meget om sig selv ved at holde en pause fra skolen Derefter kan du vurdere om uddannelse i det heltaget er noget for dig. Går heller ikke udfra at du er særlig gammel 18-19 år? Jeg kender en der gik fra et snit på 4 til 10,9. Hendes historie har inspireret bl.a. mig. Hun endte med at blive optaget på medicin studiet efter 6 år på HF enkeltfag. - Hun tog simpelthen alle fag om, - Sådan kan det også gøres.

Synes bare du skulle hører den historien. - Det kunne være at du havde en drøm og måske har du bare brug for at starte forfra. Det er der intet galt i :) Sålænge man går efter det man drømmer, og giver sig selv lov til det.  

Held og lykke med det hele ;)

Brugbart svar (1)

Svar #10
20. juni 2014 af Chrystine (Slettet)

Hvad skal man så gøre i livet?
Det er et stort og eksistentielt spørgsmål, du stiller.

Jeg skriver, for at anerkende din modenhed!
Ros dig selv for din selvstændige tænkning - Du er nået langt i livet, selvom det nok ikke føles sådan lige nu.

Det handler om at finde sig selv, sin identitet og sin fremtid, og det er ikke småting.

Flot, at du har indset, at du altid har gået i skole for dine forældres skyld; og nu er klar
til at ændre på det. Især fordi man får meget mere ud af det, når man har en indre motivation.

Jeg vil råde dig til at sætte dig ned et stille sted og tænke over livet.
Måske skal du tage en tegneblok med, og så lade tankerne flyve.

Dernæst skal du måske stille dig selv nogle spørgsmål i stil med:
Hvad gør dig glad?
Ville du kunne leve med ikke at have en uddannelse?
Ville du have det godt med ikke at have en uddannelse?
Hvad er dine minimumskrav (hvad vil du have) - og dine maksimumskrav (hvor meget vil du gøre)?

Hvor kan du få troværdig hjælp og støtte til dine valg?
En uddannelsesvejleder, en veninde, en moster?!?

Og mest af alt, hvordan kan du støtte dig selv, så DU bliver tilfreds?

Brugbart svar (1)

Svar #11
22. juni 2014 af Hijsa

Kender alt alt alt for godt til din situation.

I forhold til det med sabbatår synes jeg det er en rigtig god ide! Du får masser af tid til at finde dig selv og finde ud af hvad du egentlig gerne vil, uden at skulle tænke på de dumme karakter.

Accepter hurtigt dit gennemsnit. Når du først har afsluttet din sidste eksamen og beviset er i dine hænder, er der alligevel intet du kan gøre for at lave det om. Og du behøver sådan set heller ikke lave det om! Der er mange muligheder. 

Du nævner ikke noget med en drømmeuddannelse, så dine muligheder er mange - også selv med et lavt snit. Der er mange uddannelser der slet ikke kræver et gennemsnit, og mange der kræver et meget lavt gennemsnit. Du skal bare prøve at lede efter den uddannelse der netop passer til dig. Og endelig en som ikke ligger alt for tæt på hvor du bor pt. - så du kan flytte væk fra dine forældre ;) Det har man nemlig brug for... 

Desuden er der altid kvote 2 for mange uddannelser, hvor de slet ikke ser på gennemsnittet. 

Du har faktisk mange muligheder! Okay, så du kan måske ikke studere psykologi men det er der sgu heller ikke mange der kan, når det kræver et snit på over 11. Men så er der fx. pædagoguddannelsen. Hvis du ikke kan komme ind på pædagoguddannelse i én by, så er der mange flere byer uden adgangskrav. Det var bare et eksempel :)

Du har netop afsluttet et kapitel i dit liv, og skal til at starte på et nyt. Der er mange tanker der kører og man er naturligvis bange for hvilken vej man skal gå. Men alt skal nok løse sig. Tag det i dit eget tempo - og en virkelig vigtig ting: Lad VÆR med at lade dine forældre beslutte din fremtid. Det er DIT liv og ikke deres. Og det skal de forstå! 

Når det så er sagt, held og lykke med alt. Du skal nok finde din vej ;) 

Brugbart svar (1)

Svar #12
23. juni 2014 af bummelumbumbum

Og hvis du gerne vil studere noget, der kræver et højt gennemsnit på uni, kan du altid bare tage nogle af dine fag om som HF-enkeltfag og søge ind på kvote 2 med gennemsnittet fra enkeltfagene.

Brugbart svar (0)

Svar #13
23. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

HVIS DU IKKE HAR VÆRET til din sidste eksamen. Så vil jeg råde dig til at lad være med at tage til din sidste eksamen og dermed lukker du ikke dit snit. Efter dit sabbatår kan du tage HF som enkeltfag eller hvad du har lyst til og gør dit snit meget bedre( hvis du ikke synes du kan bruge dit snit som den er nu)

kvote 2 systemet er "sværere" at komme ind på så jeg vil råde dig til at satse på kvote 1. 

Ønsker dig held og lykke

Skriv et svar til: Hvad skal man så gøre i livet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.