Samfundsfag
Burkadebatten?
Jeg skal lave en problemstilling til emnet "Burkadebatten", men jeg kan ikke finde noget om den på nettet, kun en masse meninger om den. Er der nogen der kort kan forklare mig, hvad den går ud på, og hvilke holdninger de forskellige parier har omkring den?
Svar #1
20. juni 2014 af Savior123 (Slettet)
Altså der har før været debat, om man burde tillade burka eller ej. Burka gør bl.a. at man ikke kan se ansiget, og der var en episode med, at en udelandsk kvinde ikke måtte tage med bussen, pga hun ikke ville vise sit ansigt, hvilket jeg er helt enig med at hun burde gøre. Ellers kunne man ligeså godt smugle en kinde igennem når det er en man på buskortet. Synes selv at burka er noget som ikke tilhører hverken muslimerne eller her i Danmark. Ja, det er et frit land, om man må gøre det hvad man har lyst til, men der er jo også grænser. Det skal evt. siges at burka er noget talibanerne har opfundet, så det siger nok sig selvt at det er dum at have burka på. Jeg synes grænsen burde gå til at man må dække ens hår (Normal tørklæde), men synes ikke det går med, at man dækker hele ens hoved.
De 2 holdninger: Kort sagt så er der nogen der er imod det, mens andre har det fint med at man tage burka på. Den ene "parti" mener at burka går over grænsen, at de kan snyde via burka samt med at man ikke har identifikation over kvinden. Dem der ikke er imod burka, er dem der selv bruger det, så det siger meget sig selv :P
Håber du kan bruge det til noget, ellers må du skrive igen, med et ordenligt begundet spørgsmål ;D
Svar #2
20. juni 2014 af Hijsa
- Hvor har du dine kilder fra med hensyn til at det er taliban, der har opfundet burkaen? Den må du længere ud med landet på :P
Svar #3
20. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)
#2 Enig. Samt postulatet: "Dem, der ikke er imod burka, er dem, som selv bruger det"... Meget ensidigt svar alligevel. Specielt fordi hele argumentet i #1 kan forkastes, hvis følgende virkelig gælder:
Taliban har fundet på burka. Taliban består hovedsageligt af mænd, og de bærer derfor ikke burka. Siden de ikke bærer burka, er de automatisk imod beklædningen ifølge det citerede postulat.
Svar #4
#2 fordi jeg selv kommer fra landet derfor. Så jeg har et langt større viden :)
Svar #5
#3 Jeg mener at mange af dem der ikke er imod burka bruger det selv, eller stammer fra et land hvor de er vant til det. Det er da bedre end dit svar.
Svar #6
#2 Du må til at læse nogle bøger og se nyheder, hvis du ikke ved at det er talibanerne der får kvinder til at tage burka på. http://www.state.gov/j/drl/rls/6185.htm Næste gang læs før du kommentere.
Svar #8
20. juni 2014 af 12MESTEREN (Slettet)
#7 forstår udenmærket dit svar.
#2 hvad er der du ikke forstår? Der er tusindevis af kilder.
#3 Jeg tror nok at han allerede har forklaret sig selv kære ven.
Svar #9
20. juni 2014 af Hijsa
Bare fordi du kommer fra landet, betyder det ikke du har større viden (tydeligvis).
Burkaen var 'opfundet' længe før taliban. Mange kvinder gik med burka længe før taliban fik styret, så dit argument holder ikke. Det kan da godt være at de strammede reglerne for hvordan folk skulle gå klædt, men de opfandt ikke burkaen. Som sagt var burkaen opfundet længe før Taliban kom til magten.
Og nej, dem der er FOR burka er ikke ensbetydende med at de selv bærer det, eller stammer fra et land hvor de selv er vant til det. Måske går man bare ind for beklædningsfrihed, og mener at folk har retten til at gå klædt i det de vil. Sålænge burkaen selvfølgelig ikke er tvang.
Svar #10
#9 Jeg tror desværre ikke at de tager burka på for at vise at de også har retten TIL at bruge burka. Det lyder lidt... Og jo. "Bare" fordi jeg kommer fra landet får jeg derfor en bedre viden. Burka stammede for flere hundrede år siden af et flok mennesker, som mente at kvinder burde have burka på. Der blev senere ikke så mange kvinder der gik med burka, og da talibanerne kom på banen startede "burka gruppen" igen. Som du selv så godt siger, jamen så var burka et tvang, og jeg tror desværre at der er nogle damer her i DK, der går med burka pga. deres mænd. Kan det vel også godt være under religiøse forhold. MEN det skal siges at burka IKKE står i koranen, og er noget som selve folket er opfundet. I koranen bliver der nævnt at man må have tørklæde på. Men jeg er ikke enig med dig i, at kvinderne tager burka på for at vise deres rettigheder.
Svar #11
20. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)
#10 Jeg forstår ikke du kan blive ved? #9 nævner på intet tidspunkt, at kvinder tager burka på for at vise deres rettigheder, så jeg forstår slet ikke din sidste sætning... Eller resten af din tekst for den sags skyld.
Men siden du "kommer fra landet" har du sikkert ret - derfor vælger jeg at bakke ud og lader mig oplyse af din partiskhed.
Svar #12
Jeg skulle lige til at selv bakke ud af den her debat :P
Svar #14
20. juni 2014 af Hijsa
Du har lige bekræftet min pointe om at burkaen ikke blev opfundet af Taliban. Så der er vist ikke mere at diskutere ;)
Svar #15
Tillykke #14. Du er hermed vinderen af en krone. Skal kronen være af guld eller platin. Eller er piger mere til diamanter ;)
Skriv et svar til: Burkadebatten?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.