Samfundsfag

Velfærd og universel

27. september 2014 af locoroco (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen 

Jeg er i gang med, at skrive samfundsfagopgave, hvor jeg har lagt fokus i velfærd og ældre. Men jeg er dog i tvivl om noget, som omhandler dette: I år 1922 blev aldersrenten indført og var afhængig af indtægt. Renten steg dog så hurtigt at den var steget hurtigere end ens lønniveau i 1970. Senere blev børneydelse og finansiering af hjemmehjælp indført i 1980, og vi vælgere var stadig villig til at finansiere disse ydelser før de blev universelle. 

Hvorfor, var vi villige til at finansiere ydelser som, dette før de blev universelle? 

Og hvad menes der med det? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2014 af 123434

At en ydelse er universiel betyder, at alle modtager ydelsen.

Alle forældre modtager børnepenge til deres mindreårige børn, lige meget om de tjener få eller mange penge.

Alle studerende modtager SU, uanset om de har få eller mange penge i forvejen

Alle pensionister modtager folkepension, altså et grundbeløb, også selvom nogen har en opsparing i forvejen.

Folk, som tjener rigtig mange penge i Danmark, modtager også sociale ydelser. Man kan sige, at langt størstedelen af danskerne modtager ydelser i form af børnepenge, SU, pension, efterløn, diverse tilskud osv. lige meget om, de har mange penge eller ej.


Skriv et svar til: Velfærd og universel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.