Musik

Bi-subdominant?

28. september 2014 af jaczeguldsmed - Niveau: A-niveau

Jeg sidder her i 2.g med musik, og har fået en harmonisk analyse-opgave. Tonearten er F og halvvejs inden i sangen kommer et C som bliver efterfulgt af en Cm og et Gm. Jeg spurgte min lærer om det kunne være en "Bi-subdominant" da Cm er subdominant for Gm, men min lærer afviste og klassificerede den som en mol-dominant. Hvem har ret?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2014 af pellele (Slettet)

Jeg er med på mol-dominanten, på trods af, at jeg ikke rigtig har hørt om sådan en før. Jeg har aldrig hørt om begrebet "bi-subdominant", men jeg kan ikke rigtigt se idéen med dens funktion, i tilfælde af, at en sådan findes. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2014 af Eksperimentalfysikeren

Bi-dominant er betegnelse for dominant til dominant. Derfor må bi-subdominant være subdominant til subdominant, hvilket her vil sige Es: F -> B(dansk notation) -> Es.


Svar #3
01. oktober 2014 af jaczeguldsmed

Det passer vel meget godt, det er også nogenlunde det Musikipedia.dk siger: 

Bisubdominant

Symbol: (S)
Eksempel i C dur: Flere muligheder
Eksempel i C mol: Flere muligheder
Beskrivelse: Betegnelsen på en skalafremmed akkord, der er underkvintbeslægtet med en skalaegen akkord (af samme tonekøn som bisubdominanten), og hvortil den forholder sig somsubdominant.


Skriv et svar til: Bi-subdominant?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.