Engelsk

Førdatid

02. november 2014 af ElisabethIP (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Altough she didn't had much money

Jeg kan ikke se fejlen :I

Teksten der blev oversat:  Selv om hun havde haft få penge

På forhånd TY! :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2014 af Stygotius (Slettet)

Du har brugt datid på engelsk til at gengive en dansk førdatid. Den går ikke.

"do" skal behandles som normalt modalverbum. Efter et af disse har man altid infinitiv (som på dansk).

Du siger vel ikke "Jeg kunne ikke spiste mere", -gør du?

I øvrigt bøjes "have" med "have" som hjælpeverbum

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2014 af Golfdrengen2012 (Slettet)

Prøv med: Although she hadn´t had much money.

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2014 af Stygotius (Slettet)

Det er det jeg forklarede i #1 -som noget spørgeren selv kunne bruge til at lave en rigtig løsning..

Det er bedre at give regler og forklaringer som hjælp end bare at smide en færdig løsning ud.

Efter dit indlæg forstår spørgeren ikke hvorfor det skal hedde det det skal.

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. november 2014 af Golfdrengen2012 (Slettet)

Forståeligt nok, men jeg blev hellere ikke synderlig meget klogere af dit indlæg, selvom jeg har engelsk på et højere niveau.

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. november 2014 af Stygotius (Slettet)

#4,

Når man siger "I have seen" kaldes "seen" hovedverbet, og "have" kaldes hjælpeverbet.

På engelsk bruger man "have" som hjælpeverbum til at danne førnutid og førdatid med.

Det gælder også når man skal sætte "have" som hovedverbum (fuldverbum)  i førnutid eller førdatid.

Derfor må det i førdatid hedde "I had had", som i f.eks. "If I had had more money I should have bought a new car

......................

Ved "omskrivning med do" skal hovedverbet altid stå i infinitiv, -lige som ved modalverberne.

(modalverberne er can-shall-will-may-must-dare-need).

Det hedder "I could not come" . -ikke "I could not came"

Når man skal behandle "do" som et modalverbum, må det i datid hedde "She did not have much money", -ikke "She did not had much money". Disse regler gælder også på dansk og tysk og svensk og norsk og - - - - - - -

Skriv et svar til: Førdatid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.